Uber har ansatt Carl Edvard Endresen (34) som sjef for sin virksomhet i Norge. Det omstridte selskapet utfordrer de tradisjonelle personbefordringsmetodene ved å la enhver person med egen bil tjene penger på å kjøre andre, uten drosjeløyve.

Hittil har deler av Ubers tjeneste vært ulovlig i Norge, ifølge myndighetene, men lovgivningen er under revidering og tjenesten kan bli lovlig med en ny forskrift som skal på høring i år. Derfor opererer Uber i dag som et begrenset pilotprosjekt i Oslo.

-  Foreløpig fokuserer vi på to ting: Å rekruttere nok sjåfører til å dekke etterspørselen og å øke bevisstheten blant folk og myndigheter i forhold til hva vi egentlig tilbyr, sier Endresen.

Han sier han har møtt mange misforståelser i kontakt med myndighetene de to månedene han har hatt jobben.

- Mange misforstår blant annet dette med forsikring og tror at Ubers sjåfører og passasjerer er uten dekning ved en ulykke. Dette stemmer ikke, alle turer er beskyttet av en global forsikring dekket av Uber som gjør det unødvendig for sjåførene å ha egen taxiforsikring, sier Endresen.

For å bli Uber-sjåfør må man eie en bil som er maksimalt ti år gammel med gyldig forsikring. Man må være fylt 21 år og ha god vandel.

- Vi tar inn alle som søker til en personlig samtale. Og vi har strenge regler for adferd. Alle sjåfører som ikke opptrer i henhold til retningslinjene mister retten til å kjøre for oss, sier Endresen.

Høring

Persontrafikklovgivningen i Norge skal moderniseres og Samferdselsdepartementet skal ha et nytt forslag på høring senere i år.

- Vi håper å få bli med som høringsinstans for å få frem våre synspunkter. Det vi ønsker er jo rammer fra myndighetene som vi kan drive innenfor, sier Endresen.

Lønnsomt

Uber sier etterspørselen etter tjenesten deres har vært stor i Norge. Foreløpig klarer de ikke å rekruttere nok sjåfører.

- Etterspørselen etter våre tjenester er størst når det også er vanskeligst å skaffe drosje, altså på kveldstid i helgene. Men vi ser også på muligheten for å avlaste morgenrushet med en samkjøringstjeneste. I enkelte byer samarbeider vi med restauranter om å kjøre lunsj ut til bedriftene. Vi ser egentlig på alt av transporttjenester hvor det finnes en etterspørsel, sier Endresen.

Hvor mange biler, passasjerer og hvor store inntekter selskapet har i Norge vil de sikke si noe om foreløpig. Pilotfasen brukes til innsamling av data og analyse av hvordan selskapet kan tjene penger i Norge.

- Etter et halvt år er vi fortsatt i oppstartsfasen. Men Norge har forutsetninger for å kunne bli veldig lønnsomt for oss, sier Endresen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.