Det finsk-svenske oppkjøpsfondet Capman og kanadiske CBRE Caledon kjøper 50 prosent hver av ferge- og hurtigbåtselskapet Norled, med kontorer i Stavanger og Bergen. Selger er Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD), eid av Yuhong Hermansen. Hun er enke etter skipsreder Folke Hermansen.

Partene vil ikke gå ut med salgsprisen, men etter det DN forstår har de to utenlandske fondene betalt et sted mellom tre og fire milliarder kroner for selskapet – inklusive gjeld – om en vanlig prising i transportsektoren legges til grunn.

Slike oppkjøpsfond går vanligvis inn som eiere i fem til syv år, før de selger videre.

«Andre har bedre muligheter»

Konsernsjef Ingvald Løyning i DSD er også styreleder i Norled, og sier om grunnen for at selskapet selges utenlands:

– I Norled har vi et besluttet investeringsprogram på 2,4 milliarder kroner og selskapet skal forhåpentlig gjøre enda mer i årene som kommer. Det er enorme investeringer i forbindelse med teknologiløftet fra tradisjonelt drivstoff til batteri og hydrogen. Det krever mye kapital å ta den reisen videre. Det er en erkjennelse av at andre har bedre muligheter enn oss til å løfte det på en god måte, sier Løyning.

Han vil ikke ut med hvor mange som har sett på selskapet i løpet av vinteren.

– Det er overraskende hvor stor interesse vi har hatt fra potensielle kjøpere, og hovedtyngden har vært store, internasjonale infrastrukturfond.

– Har også konkurrentene langs kysten budt på Norled?

– Det er vel naturlig at man snuser, om man er konkurrent, sier Løyning.

Sist uke sa konkurrenten Fjord1 i Florø om muligheten for å overta Norled:

– Det er ingen hemmelighet at vi har vært i «loopen» her. Men jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte om vi har vurdert å legge inn bud, sa Fjord1-sjef Dagfinn Neteland.

Fjord1 er største aktør på kysten og Torghatten i Brønnøysund er nest størst. DN skrev sist uke at Fjord1 har mistet flere store kontrakter med staten til nettopp Norled.

Mellom tre og fire milliarder

Norled har i perioden fra 2015 til 2018 hatt et driftsresultat før avskrivninger og skatt (ebitda) på mellom 340 og 460 millioner kroner og aller mest i fjor. I forbindelse med oppkjøp blir ofte en fremskrivning av ebitda-resultatet over flere år brukt til å beregne prisen. Da konkurrenten Fjord1 i Florø ble solgt for tre år siden, lå prisen inklusive gjeld i flere av budene på rundt åtte-ti ganger ebitda. En lignende prising av Norled vil bety et sted mellom tre og 4,6 milliarder kroner for hele selskapet. Kilder forteller til DN at store investeringer fremover kan tilsi noe lavere prising av Norled og at prisen antagelig ligger på mellom tre og fire milliarder kroner inklusive gjeld.

Norled har i dag en ordrereserve på 17 milliarder kroner, og har besluttet å bygge nye fartøyer for 2,4 milliarder kroner. Selskapet omsatte for nær 2,4 milliarder kroner i fjor og fikk et resultat før skatt på 228 millioner kroner.

Norled driver også Nesoddbåtene i Oslofjorden, i tillegg til ferger og hurtigbåter langs kysten fra Agder i sør til Troms i nord.

Første store oppkjøp

Finsk-svenske Capman Infra, som er én av to nye eiere, ble grunnlagt så sent som i fjor sommer.

– Vi har sett på det norske transportmarkedet siden vi startet fondet, og akkurat dette selskapet har vi sett på siden tidlig i fjor høst. Vi mener Norled er ledende i hele Norden på det grønne skiftet innen transport på sjøen, og vi er glad for å være med på det, sier Torborg Chetkovich, partner i Capman Infra til DN.

– Vi er imponert over arbeidet de har gjort med investeringer i ny teknologi over flere år. Selskapet har en ambisiøs plan fremover.

Capman Infra hadde første innhenting av kapital til fondet i fjor høst og fikk inn 145 millioner euro (1,4 milliarder kroner). Fondet sikter på å hente inn totalt 400 millioner euro (3,9 milliarder kroner). Norled er fondets første store investering.

Kjøperen vil ikke si hva det har gitt for selskapet.

– Nei, det kan jeg ikke kommentere, sier Chetkovich.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.