Statistikken er hentet fra Finans Norges skadetakseringssystem.

I 2019 var om lag 14 prosent av alle elbiler i Norge innom et verksted på grunn av skader. Det samme gjelder for 9 prosent av fossilbilene i samme periode. Biler av merket Tesla hadde en skadefrekvens på 21 prosent, 7 prosentpoeng mer enn gjennomsnittet for elbiler.

Kommunikasjonssjef Stine Neverdal i Finans Norge tror forskjellene i antall verkstedbesøk skyldes at man bruker elbiler og fossilbiler ulikt.

– Mange bruker elbilene sine mye i tettbygde strøk og byer. Dette kan være noe av forklaringen, sier Neverdal.

Bensin- og dieselbiler av merkene Citroën, Peugeot og Opel hadde færrest innrapporterte skader i skadesystemet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Uerfarne elbil-eiere risikerer rekkeviddesjokk på vinteren. Men folk som har vært ute en vinterdag før, kan triksene.
Seks tips du må vite om elbil og rekkevidde på vinterstid.
03:21
Publisert: