Som en konsekvens av at Oslo sentrum må graves opp for å få på plass de nye tunnelene for både jernbane og T-bane, vil de ytre delene av intercity-linjene til Skien, Lillehammer og Halden, og den nye Ringeriksbanen til Hønefoss bli kraftig forsinket, skriver VG.

I avtalen mellom de fire partiene har Ringeriksbanen, som skulle ha byggestart i 2019, fått utsatt anleggsstarten til 2022.

– Vi vil ikke ha full nytte av de nye linjene før Oslo-tunnelen er ferdig. Slik det ser ut nå, vil intercity-strekningene være fullført innen 2033-2034, sier statsminister Erna Solberg (H).

Staten skal ta hele regningen for jernbanetunnelen, men trolig bare halve regningen for den nye T-banetunnelen under Oslo sentrum, som også er lagt inn i den nye nasjonale transportplanen.

Ifølge Lan Marie Nguyen Berg (MDG), samferdselsbyråd i Oslo, har alle de rødgrønne partiene imidlertid programfestet at statens andel av kollektiv-investeringene skal være 70 og ikke 50 prosent. Dermed kan det være duket for en ny runde om finansieringen av prosjektet.

– Kollektivløsningene for storbyene må vi få komme tilbake til. Alt er ikke endelig klart, sier Solberg.

(©NTB)

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Thaiskolen: Kongekrabbecurry
Norges beste Thaikokk Terje Ommundsen viser deg hvordan du kan lage fantastisk thaimat på ditt egent kjøkken. Denne uka får du oppskriften på kongekrabbe med hjemmelaget currypaste.
01:04
Publisert: