Torsdag skal regjeringen og støttepartiene presentere sitt store kompromiss om ny Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2018–2029. Snaut 1000 milliarder kroner skal brukes på samferdselsprosjekter i perioden. En rekke steder er det stor spenning knyttet til prioriteringsrekkefølgen på utbygginger.
Til Hordaland
Allerede tirsdag besøkte statsminister Erna Solberg Nordland og hjemfylket Hordaland med noen av godbitene: Bodø får ny flyplass, Hordaland felles vei- og baneutbygging de tre milene fra Arna mot Stanghelle – som første trinn i opprustningen av hele strekningen mellom Bergen og Voss.
– E16 skal fullfinansieres i løpet av en tolvårsperiode. Jernbanebiten bruker litt lengre tid, sa Solberg.
Prosjektet kommer dermed i annen del av den nye NTP-perioden, etter alt å dømme med byggestart Arna-Stanghelle i 2024. Solberg forklarte tempoet med at det trengs planleggingstid. Men ved besøket i Arna innrømmet hun at det også handler om økonomi og hvilke milliardsatsinger det er rom for innenfor første del av ny NTP-periode.
Nedtur og nytale
– Vi er svært skuffet. I 2014 varslet samferdselsministeren bruk av såkalt statlig reguleringsplan for å unngå forsinkelser og signaliserte byggestart i 2021. Nå – med byggestart i 2024 kan strekningen Arna -Stanghelle stå ferdig i 2029, helt frem til Voss først i 2034. Jeg har aldri hørt om noen forsinkelser i den pågående planleggingen, sier ordfører Hans-Erik Ringkjøb (Ap) på Voss.
Ordfører Eirik Haga (Ap) i nabokommunen Vaksdal er minst like skuffet over tidsutsiktene:
– Måten satsingen på ny E16 og jernbane fremstilles på, er en mesterlig øvelse i nytale. For oss er det en skikkelig nedtur, sier han.
Ordførerne lover å kjempe videre for å få forsert utbyggingsplanene.
– Altså ikke bare Ap-ordførere som bruker sjansen til å kritisere dagens regjering?
– Vi forsøker å ikke gjøre partipolitikk av dette. Bakgrunnen er at veistrekningen er spesielt utsatt med svært mange dødsulykker og ofte stengt av ras, sier Hans-Erik Ringkjøb.
Skuffet over Ap-ordførere
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er ikke imponert over kritikken fra Ap-ordførerne. Han peker på at strekningen mellom Arna og Stanghelle for første gang ligger inne i Nasjonal Transportplan.
– Det er både skuffende og utrolig at Arbeiderpartiet da omtaler dette som et nederlag. Under rødgrønn regjering ble de samme ordførerne fullstendig oversett. Det kom bare småpenger til utvikling av ny infrastruktur i regionen, uten at lokale Ap-folk var særlig kritisk. Nå setter vi i gang et prosjekt til titalls milliarder kroner, og møtes med misnøye, sier Solvik-Olsen.
Samferdselsministeren har selv fra bil- og togsetet sett den rasutsatte strekningen. Det har vært en nedgang både i antall ulykker, samtidig som dødsulykkene nærmest er eliminert, ifølge Ketil-Olsen.
Han peker på at ny E16 og ny jernbane er et stort prosjekt som krever omfattende forberedelser.
– Dersom AP ordførerne ønsker å se handling så er dagens regjering deres beste venn. Nå har vi satt regionens behov tydelig på kartet og jobber for å løse de. Jeg minner om at det nå foreslås å bruke over 14 milliarder statlige kroner på strekningen, mot null kroner i NTP fra rødgrønn regjering. Det er greit å ha med seg noen perspektiver før man starter valgkampen, sier Solvik-Olsen.
Klokken 09.30 torsdag presenterer regjeringen hele Nasjonal Transportplan (NTP) på en pressekonferanse.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.