EUs konkurransekommissær Margrethe Vestager setter ned foten for togfusjonen mellom franske Alstom og tyske Siemens.

Vestager offentliggjorde sin beslutning onsdag formiddag og begrunnet den med at de to selskapene ville ha fått monopol på det europeiske markedet.

Sammenslåingen hadde ifølge henne også ført til høye priser på signalsystemene, som skal skape trygghet for passasjerene.

Margrethe Vestager har besluttet at det ikke blir noen togfusjon mellom Siemens og Alstom.
Margrethe Vestager har besluttet at det ikke blir noen togfusjon mellom Siemens og Alstom. (Foto: Kelvin Chan/AP/NTB Scanpix)

Siemens og Alstom har ikke vært villige til å imøtekomme bekymringene fra kommisjonen, uttalte Vestager.

Frankrikes finansminister Bruno Le Maire kaller Vestagers avgjørelse en «økonomisk feiltakelse».

– Dette kommer til å tjene Kinas økonomiske og industrielle interesser, sier Le Maire i et intervju med TV-kanalen France 2.

Siemens' administrerende direktør Joe Kaeser var meget skuffet etter at avgjørelsen falt.

– Å beskytte kundenes interesser må ikke bety at Europa ikke kan konkurrere med ledende nasjoner som Kina, USA og andre, sa han etter den nedslående beskjeden.

Den tyske økonomiministeren Peter Altmaier sier han vil endre EU-loven etter at det ikke ble noe av togfusjonen.

– Sammen med min franske kollega Bruno Le Maire kommer vi til å jobbe sammen for et fransk-tysk initiativ som kan lede til en godt timet endring av EU-loven, sier Altmaier.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Hva var oljeprisen sist Liverpool tok seriegull?
DN utfordret Liverpool-fan Eldar Sætre på historisk oljepris, navnebytte og kvartalstall
01:19
Publisert: