Fjord1-aksjen tok et lite dykk på Oslo Børs onsdag etter at konsernledelsen la frem et svakt resultat for vintermånedene. På ett år er 11 prosent av inntektene borte og en stor del av overskuddet er visket ut. Aksjen har falt 25 prosent siden mai i fjor.

Rederiet der Sunnmøre-reder Per Sævik i Havila og bergensinvestor Frederik W. Mohn er de to største eierne – og kontrollerer til sammen nær 60 prosent av selskapet – har fått flere negative nyheter sendt til hovedkontoret i Florø i Sogn og Fjordane.

Flere store anbud tapt

På to år har Fjord1 enten sluttet å drive eller mistet en fremtidig avtale på fem av landets ti største fergesamband.

– Sånn er det. Noen kommer og noen går, sier Fjord1s administrerende direktør Dagfinn Neteland.

Da rederiet var i spill og ble privatisert for snart tre år siden, mistet Fjord1 kontrakten med staten på to av de største: Halhjem-Sandvikvåg utenfor Bergen og Flakk-Rørvik utenfor Trondheim til Torghatten. Siste året har viktige samband i Sogn og på Sunnmøre gått til konkurrenten Norled i Bergen.

Like etter påske gikk Molde-Vestnes i Romsdal til konkurrenten Boreal, eid av et oppkjøpsfond i Hongkong.

Neteland skynder seg med å legge til:

– Vi har også vunnet flere nye kontrakter og er i en mellomfase. Allerede neste år starter vi opp ni nye samband. Mye av det i Hordaland, der vi nesten ikke har vært til stede før.

Også investeringer i nye skip tynger resultatet i år.

På det meste var Fjord1 verdt 5,5 milliarder kroner på børs i fjor. Nå er verdiene på 3,9 milliarder kroner, etter utbytte på 270 millioner kroner. Fra høyre: Administrerende direktør Dagfinn Neteland, finansdirektør Anne-Mari S. Bøe, økonomisjef Ane Eliassen. Til venstre: Øivind Amundsen fra Oslo Børs.
På det meste var Fjord1 verdt 5,5 milliarder kroner på børs i fjor. Nå er verdiene på 3,9 milliarder kroner, etter utbytte på 270 millioner kroner. Fra høyre: Administrerende direktør Dagfinn Neteland, finansdirektør Anne-Mari S. Bøe, økonomisjef Ane Eliassen. Til venstre: Øivind Amundsen fra Oslo Børs. (Foto: Gunnar Lier)

Fjord1 har hatt sterkt fotfeste i Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal, og var tidligere eid av de to fylkene. Nettopp her er selskapet under angrep og har for eksempel mistet alle ruter på Sognefjorden.

Om posisjonen nærmest hovedkontoret, sier Neteland:

– Det er ikke lenger noe hjemmebane. Så vi er rolige på det. Nå kommer helt nye markeder langs kysten i spill.

Omsetningen er mer usikker

På den annen side har Fjord1 tatt kontrakter fra konkurrentene i Hordaland og beholdt dominansen på Mørekysten. I de nye anbudene er det ikke lenger rederiet, men staten, som tar risikoen for om det blir få eller mange reisende.

– Det er ikke lenger like lukrativt å vinne de store sambandene med flest biler og passasjerer. Vi er gradvis blitt mer interessert i andre kontrakter og er ledende på en grønn revolusjon med nye elferger.

I fjor var omsetningen på vel tre milliarder kroner.

– Klarer dere å ta igjen omsetningen som blir borte i år?

– Vi skal i hvert fall ta tilbake en betydelig del av det.

– Men ikke alt?

– Det gjenstår å se, sier Neteland.

Neste år kjempes det om markedet i Nord-Norge og der er ikke Fjord1 i dag.

Molde-Vestnes gis ikke opp uten kamp:

– Før vi tapte denne har vi omtrent like mye inn i form av nye kontrakter, som det er gått ut. Vi har stilt spørsmål ved tildelingen og siste ord er ikke sagt.

– Er kampen om anbud blitt hardere?

– Vi opplever at bransjen tenker ganske likt og regner inn en viss lønnsomhet.

Norled+Fjord1 = Sant?

Mandag denne uken var det frist for å legge inn bud på Norled, som i dag tilhører det familieeide konsernet Stavangerske. Etter det DN erfarer, skal særlig finansielle aktører ha vist interesse for å vurdere et bud, mens det er uklart om andre rederier i Norge og utlandet er med.

Fjord1 var nær ved å bli kjøpt opp av Torghatten i Brønnøysund i 2016, men Konkurransetilsynet sa nei. Begrunnelsen var at det ville bli for dominerende om største og nest største aktør langs kysten slo seg sammen.

Neteland vil ikke si om Fjord1 har vurdert bud på Norled – som ville bety at nummer én og tre går sammen.

– Det er ingen hemmelighet at vi har vært i «loopen» her. Men jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte om vi har vurdert å legge inn bud, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.