Bergensinvestor Frederik W. Mohn (43) har stått mot Per Sævik (79) og hans familie i kampen om fremtiden i transportselskapet Fjord1 siden desember i fjor, og for begge parter har det kostet dyrt.

Sævik-familien i Fosnavåg på Sunnmøre startet dramaet ved overraskende å kjøpe seg kontroll i Fjord1 på én kveld i desember i fjor. Så fulgte en protest fra Mohn – én av Norges aller rikeste investorer – som trakk seg fra styret. Nylig bød også Mohn på en aksjepost for å få mer kontroll i Fjord1.

De to erfarne investorene har betalt 45 kroner per aksje – langt over børskurs – for å styrke sin posisjon.

For andre investorer har kampen ført til at aksjekursen tikket oppover jevnt og trutt. Det har gitt en ekstra gevinst for eierne som solgte til Mohn og Sævik – og høyere børsverdi for de resterende eierne.

Onsdag morgen la Fjord1 frem et resultat som var svakere enn året før.

Overskuddet ned – gjeld opp

Fjord1 i Florø er Norges største operatør av ferger og hurtigbåter, men har mistet flere offentlige kontrakter de senere år. Derfor var det ventet at selskapet ville tjener mindre penger i fjor. Omsetningen i fjerde kvartal i fjor ble på 689 millioner kroner, mens det var på 772 millioner kroner i samme periode året før.

Resultatet før nedskrivninger og skatt (Ebitda) endte på 159 millioner kroner i kvartalet, mot 219 millioner kroner i samme periode i 2018.

For hele 2019 endte omsetningen på 2,7 milliarder kroner, sammenlignet med 3,1 milliarder kroner året før. Ebitda-resultatet endte på 819 millioner kroner, sammenlignet med like over én milliard kroner året før. Resultatet før skatt ble på 259 millioner kroner i fjor. I fjerde kvartal var det minus 31 millioner kroner.

Netto rentebærende gjeld var på 3,9 milliarder kroner ved utgangen av tredje kvartal. Selskapet anslo at det ville stige videre, men nå høyeste nivå i 2020.

Ved utgangen av året var netto rentebærende gjeld på 4,9 millarder kroner – 5,97 ganger ebitda-resultatet.

Bankene har stilt krav om at justert netto rentebærende gjeld skal være maksimalt 4,25 ganger Ebitda-resultatet over tid.

Bilfergen «Årdal» i fart på Solavågen - Festøya i Møre og Romsdal.
Bilfergen «Årdal» i fart på Solavågen - Festøya i Møre og Romsdal. (Foto: Halvard Alvik, NTB scanpix)

Omsetningen har falt etter at Fjord1 mistet noen kontrakter med det offentlige, blant annet på ett av landets største strekninger – Halhjem-Sandvikvåg sør før Bergen – fra og med 2019. Det siste halvåret har Fjord1 fått levert flere ferger som ble satt i drift fra 2020.

Aksjen til værs igjen

Både lavere lønnsomhet og tap i konkurranser om fremtidige offentlige kontrakter bidro til kursfall gjennom store deler av fjoråret. Fra sommeren 2018 og frem til høsten i fjor var kursfallet på det meste rundt 40 prosent.

Det snudde for alvor oppover da Sævik og Mohn startet kampen seg imellom.

  • Da Sævik-familien og en finansiell partner, Vision Ridge Partners, kjøpte seg opp i desember i fjor, betalte de cirka 170 millioner kroner over børskurs.
  • Frederik W. Mohn betalte nær 60 millioner kroner over børskurs for en stor aksjepost i februar i år.
  • De resterende aksjonærene sitter på 11-12 prosent av rederiet og har med seg en papirgevint på mer enn 60 millioner kroner siden maktkampen startet.

I sum er Fjord1 cirka 600 millioner kroner mer verdt i dag, sammenlignet med da maktkampen startet på tampen av fjoråret.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.