– Tidsplanen om å ferdigstille Follobanen helt i slutten av 2021 står fast. Men det kan ikke utelukkes at det blir dyrere når vi måtte ta denne runden. Hvor mye kan jeg ikke anslå nå, sier Per David Borenstein, prosjektdirektør for Follobaneutbyggingen.

Kastet ut

Det var i januar at Bane Nor sa opp avtalen med det italienske entreprenørselskapet Condotte, som nå er under konkursbeskyttelse.

Selskapet hadde kontrakt på mer enn to milliarder kroner for å bygge de første kilometerne tunnel gjennom Ekebergåsen nær Oslo sentralstasjon pluss en komplisert innføring til stasjonen.

Condotte kom i likviditetsskvis og klarte ikke å betale underentreprenørene sine. Stopp i arbeidet førte til at Bane Nor kastet selskapet ut. Deretter tok Bane Nor selv ledelsen og betalte noen underleverandører direkte for å sørge for en viss fremdrift i prosjektet, samt at sikkerheten ble opprettholdt.

Trenger fire

Condotte-entreprisen deles nå opp i fire separate kontrakter. Konkurransen om disse oppdragene lyses ut i perioden april til juni. Deretter må det etter de offentlige konkurransereglene være minst én måneds frist til å levere tilbud. Som oftest er perioden vesentlig lenger.

Deretter skal oppdragsgiver vurdere og velge ut konkurransevinnere, pluss at det skal gis en klagefrist for de involverte taperne.

– Vi følger de offentlige anbudsreglene. Så har vi vurdert markedet og delt opp i fire kontrakter for å få optimal tilpasning. Men det er jo ikke sikkert det blir fire entreprenører – noen firmaer kan jo tenkes å by på flere av dem, sier Borenstein.

– Når regner dere med at den første nye entreprenøren kan være i gang med arbeidet?

– Håpet er et stykke ut i august, sier Borenstein.(Vilkår)

Meretes utvalgte: Køfri Riesling
Perfekt knusktørr til sushi, feite fisketyper og skalldyr
01:12
Publisert: