Europakommisjonen godtok i desember at den italienske staten går inn med en lånegaranti på 190 millioner euro til arbeidet med å berge det store entreprenørselskapet Condotte. Garantien skal bidra til å sikre tilstrekkelig likviditet seks måneder fremover.

Det betyr at det tidligst om et halvår blir klart om Bane Nor har noe å hente i det italienske selskapet til dekning av ekstrakostnader etter at Condotte ble sparket ut av sin kontrakt ved den nye Follobanen.

Sagt opp

Condotte d'Aqua S.p. A hadde en kontrakt i størrelsesorden 3,5 milliarder kroner på en del av Follobanen – tunnelbygging med tradisjonell metode nærmest Oslo S og innføring til stasjonen. I 2017 ble det kjent at selskapet hadde likviditetsproblemer, og underentreprenører manglet oppgjør.

Tidlig i januar 2018 søkte selskapet om såkalt konkursbeskyttelse ved italiensk rett. I utgangspunktet ble det gitt 120 dagers frist til avklaring av forutsetninger for videre drift. Condotte lovet oppgjør.

30. januar sa imidlertid Bane Nor opp kontrakten med konsernet. Risikoen ved å fortsette med Condotte ble regnet som for stor.

Situasjonen har gitt store ekstrakostnader for Bane Nor. Først overtok statsforetaket direkteansvar for underentreprenørers virksomhet for å hindre at arbeidet stoppet helt opp. Deretter måtte Bane Nor gjennom en ny runde med forhandlinger for å ta inn nye entreprenører til erstatning for Condotte. Nye kontrakter ble inngått på ettersommeren i 2018.

Parallelt har Bane Nor blitt dømt til å betale entreprenørselskapet Skanska 273 millioner kroner i en tvist om Condotte og Follobanen. Skanska hevdet at Condottes tilbud skulle vært avvist fordi det avvek fra minstekravene i konkurransegrunnlaget. Dermed burde Skanska vunnet anbudskonkurransen. Skanska vant i tingretten og fikk nylig også medhold i Borgarting lagmannsrett.

Ikke oversikt ennå

Bane Nor har så langt ikke samlet oversikt over hvor store ekstrakostnader som løper fra Condotte-oppryddingen, heller ikke over risikoen for forsinkelser.

Opprinnelig varslet Follobaneprosjektet at en kalkyle ville foreligge i desember. Denne er skjøvet ut.

– Vi tar sikte på å gjøre opp status i en prosjektgjennomgang tidlig på nyåret, trolig i januar, sier prosjektdirektør Per David Borenstein.

Ifølge Borenstein følger Follobaneprosjektet også med i situasjonen i Condotte og utsiktene til å få oppfylt noen krav mot konsernet.

Her kan avklaring altså ta ytterligere seks måneder etter Europakommisjonens beslutning fra desember om å akseptere garantier til Condotte som ikke i strid med statsstøttereglene.

Dette ser du etter når du skal ha tidløse møbler som blir finere med tiden
02:12
Publisert:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.