– Vi er mentalt slitne etter mange år med lite lønn og fritid. Samtidig vil jeg si at jeg er utrolig stolt av teamet og det vi har fått til, sier medgründer og tidligere daglig leder Lars Mangerud Flesland.

I 2015 ble Flowmotion skapt. Ideen var en motorisert stabilisator, som ville la kitere, skatere, BMX-syklister og andre actionsportutøvere kunne filme uten at kameraet ristet. Gründerne bak var studenter fra Entreprenørskolen på NTNU i Trondheim. Fire år senere er selskapet meldt konkurs.

– Vi har opplevd stor suksess med salg, men har opplevd problemer i produksjonen på grunn av et komplekst produkt. Det har ført til forsinkelser som har medført ekstra kostnader og leverandørgjeld, sier Flesland.

Alltid underskudd

Tilgjengelige regnskap viser at selskapet har gått med underskudd siden starten. I 2017 var gjelden på ti millioner kroner, mens omsetningen i selskapet var 2,5 millioner kroner, viser regnskapet. Flesland forteller at de helt til det siste har forsøkt å hente frisk kapital for å fortsette driften, men at det har vært stang ut.

– Nå er kassen tom, og da måtte vi melde oppbud.

DN har vært i kontakt med bostyrer Frode Finnøy. Han opplyser om at han nettopp har kommet i gang, og ikke kan kommentere saken.

Flowmotion er oppstartsselskap fra Trondheim. Her representert ved tre av gründerne, fra venstre: Lars Mangerud Flesland, Didrik Dege Dimmen og Eirik Husby Dyrset. Foto: Ole Morten Melgård
Flowmotion er oppstartsselskap fra Trondheim. Her representert ved tre av gründerne, fra venstre: Lars Mangerud Flesland, Didrik Dege Dimmen og Eirik Husby Dyrset. Foto: Ole Morten Melgård (Foto: Ole Morten Melgård)

Gründerne bak Flowmotion har tidligere gjort seg bemerket ved å hente penger på litt utradisjonelle måter. Selskapet har blant annet deltatt på pitche-konkurssanser der man måtte isbade samtidig som man leverte pitchen, og lokket investorer med baklengs saltoer på sykler.

Gopro-hjelpemiddel

Planen var egentlig å selge stabilisatorer for GoPro, men gründerne valgte i siste liten å heller satse på en stabilisator for mobil. Valget kom etter at salget av GoPro kollapset tilbake i 2016. I tillegg lanserte GoPro sin egen stabilisator.

– Vi tok det vanskelig valget å finne ut hvilke av de to produktene vi hadde mest tro på. Det viktigste argumentet var at vi så hvor viktige smarttelefoner er for folk. Salget av andre typer kameraer går ned, sa medgründeren Julie Bauge til DN da.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.