Kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i Norges Automobil Forbund (NAF) er skeptisk til forslaget fra Guri Melby ved Byrådsavdeling for miljø og samferdsel i Oslo kommune om å fjerne det ene av dagens to kjørefelt for bensin- og dieselbiler.

I en artikkel i torsdagens utgave av DN understreker Melby at «kun 2,5 prosent av bilparken er elbiler» foreløpig.

Det betyr teknisk sett at 97,5 prosent av bilene på strekningen E18 vestfra mot Oslo sentrum må dele ett felt dersom forslaget blir vedtatt.

- Vi er skeptiske til å gjøre det uten å ha skikkelig grunnlag for det. Det kan bli mer kø når man flytter feltene, det kan bli mer stamping. Og dersom trafikkflyten blir dårligere, kan det være uheldig, sier Sagedal i NAF.

Hun legger til at forbundet er positive til selve utredningen, men at det er viktig ikke å trekke forhastede slutninger.

- Vi må vokte oss vel for å dømme for raskt, vi må se kostnadene rent samfunnsøkonomisk, og vi må ikke risikere at vi får større trafikale problemer. For kø og stamping gir også mer utslipp i tillegg til at det er dyrt. Melbye ser for seg samkjøringsbiler i feltet, så det handler jo ikke om at alle fossile biler skal presses sammen i et felt. Men vi må ikke risikere mer kø og dermed mer utslipp, sier Sagedal.

Fortsatt plass

NAF har beregnet at det er plass til dobbelt så mange elbiler i kollektivfeltet som det er i dag.

- Dersom vi stenger kollektivfeltet for elbiler, så vil køene på de andre veiene bli 20 prosent lengre - hvilket vil gi en merkostnad for trafikanter og næringslivsliv på to millioner kroner i døgnet i form av tapt tid, forklarer Sagedal.

Hun tror dermed løsningen ligger andre steder.

- På strekningen E18 mellom Høvik og Blommenholm er er det påkjørselsveiene som er hovedutfordringen. Man må forsøke å få på plass en lysregulering slik at trafikken glir bedre i kollektivfeltet. Krøkkete lagt til, bussen har mer problemer enn den burde og det bidrar til å gi inntrykk av at feltet er fullt.

Kjernebilister

Sagedal tror byråd Melby har rett i at det ikke er noen vekst i antallet biler, men at mange som kjører bensin- og dieselbil skifter til el-bil.

- Vi skal virkelig tenke oss nøye om, for det er ikke slik at det blir flere og flere biler nå. Nå er det kjernebilisten som kjører bil - for å få livet till å fungere. Vi har sagt selv at det er viktig at det utredes alternative tiltak når den dagen kommer at vi konstaterer at kollektivfeltet er fullt.

LES OGSÅ: - Det blir mer kaos. Folk må på jobb

Rømmer fra høye Oslo-priser  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.