Det høljer ned i Sauda, som en påminnelse om hvorfor det kraftavhengige industrisamfunnet ligger nettopp her. Inn foran Brynes konditori midt i sentrum svinger en grønn liten buss med påskriften «Hent meg».

Det er Kristoffer Vik Hansen (29) som har bestilt den via mobilen. Rutebussen i Sauda har nemlig opphørt å eksistere.

Fremtiden

Hansen er bare innom på en svipptur. Randaberg-mannen er nemlig teknologigründer i Vancouver, og sjef i teknologiselskapet Spare Labs.

Det lille selskapet med syv ansatte har spesialisert seg på å sy sammen løsninger av typen som gjør «hent-meg-bussen» i Sauda mulig. Det er avanserte algoritmer og enorm datakraft som skal til for å løse mange passasjerers transportbehov og sy sammen optimale kjøreruter kontinuerlig.

Målet i Sauda er at ingen skal måtte vente lenger enn et kvarter etter ønsket hentetidspunkt. Snittet nå ligger på fire minutter.

– Det vi leverer, er selve rutegenereringen og passasjer-poolingen – at du skal inn i den og den bilen, sier Hansen.

Prøveprosjektet vekker allerede oppmerksomhet. Nylig var en japansk delegasjon innom, veiledet av Hansen. Han tok sin ingeniørutdannelse ved universitetet i Vancouver, og er blitt værende. I likhet med storbyer lenger sør langs vestkysten av USA, er den kanadiske byen blitt et sentralt sted for teknologigründere.

– Vi er tre gründere i selskapet. Vi eier mesteparten selv, og har bare fem prosent eksterne aksjonærer. Vi er nemlig selvfinansiert. Vi har ekte kunder. Vi er annerledes som tech-selskap på den måten, sier Hansen.

Spare Labs har allerede gjort lignende jobber både for Vancouver og Dallas, og har i tillegg oppdrag for bilprodusenter som Toyota og Volvo. Bilprodusentene følger utviklingen tett.

Skrittet fra såkalt «on demand»-buss til selvkjørende kjøretøyer er nemlig lite. Delingsøkonomien overført på persontransport kan innebære at få i fremtiden har egne biler, men hentes og bringes av selvkjørende biler ut fra transportbehov. Dette vil ikke drives frem av klimahensyn og idealisme, mener Hansen.

– Folk gir blaffen i klimaet. Folk liker at det er raskt og billig. Så blir klimaet en sekundær ting, sier han.

Han har selv ingen bil hjemme i Vancouver, men baserer seg på kollektivtransport og bildelingsnettverk, som allerede har kommet langt i storbyer i Nord-Amerika.

Kristoffer Vik Hansen er gründer og sjef i det Vancouver-baserte teknologiselskapet Spare Labs. Selskapet lager algoritmer og systemer for «on-demand»-kollektivsystemer og selvkjørende kjøretøyer.
Kristoffer Vik Hansen er gründer og sjef i det Vancouver-baserte teknologiselskapet Spare Labs. Selskapet lager algoritmer og systemer for «on-demand»-kollektivsystemer og selvkjørende kjøretøyer. (Foto: Jostein Løvås)

1,5 passasjerer i snitt

For det fylkeskommunale kollektivselskapet Kolumbus var Sauda et opplagt sted å utføre eksperimentet. Kolumbus kjørte 110 avganger i Sauda i uken, men hadde bare 1,5 passasjerer per avgang i snitt. Dette kostet 2,5 millioner kroner i året. I praksis var bussene tomme det meste av tiden. Det nye systemet har allerede ført til 40 prosent kostnadsreduksjon, mye fordi all «dødkjøring» er eliminert. Kommunikasjonssjef Grethe Skundberg mener tilbudet til innbyggerne er blitt bedre.

– Dette er en pilot, men det er ingen tvil om at vi ønsker å utvide tilbudet til å gjelde andre områder, sier hun.

Det gjelder også busstilbudet i store byer. I prinsippet kan en tenke seg at det kun blir igjen noen få faste bussruter på de store inn- og utfartsveiene. Der kan store busser gjøre det de er best på: Frakte mange folk i samme retning, med hyppige avganger. Resten av bussrutene i en by kan bli av «hent-meg»-typen. Delingsøkonomien brer seg for øvrig til flere områder. Kolumbus engasjerer seg nå både i elektriske bysykler og el-bil-pooler.

– Fylkestinget har bestemt at Kolumbus ikke lenger skal være et kollektivselskap, vi skal være et mobilitetsselskap, sier Skundberg.

Inn på nettbrettet hos bussjåfør Tor Michaelsen kommer løpende en oppdatert kjørerute med navn på nye passasjer og hvor de skal hentes.
Inn på nettbrettet hos bussjåfør Tor Michaelsen kommer løpende en oppdatert kjørerute med navn på nye passasjer og hvor de skal hentes. (Foto: Jostein Løvås)

Konkurransen mot både taxinæringen og bilforhandlerne er åpenbar, men Skundberg påpeker at det alltid har vært en konkurranse der, og at Kolumbus må levere et best mulig produkt for pengene. Alle oppdrag går uansett ut på anbud. Skundberg minner også om at færre kjøretøyer i byene er et mål i seg selv.

Sjåføren på «hent-meg-bussen» i Sauda begynner i alle fall å bli vant med opplegget.

– Det er selvfølgelig noen barnesykdommer i alt en innfører, men det glir bedre og bedre dag for dag. En bussjåfør er vant med å være en trasékjører. Plutselig skal du forholde deg til gateadresser, sier bussjåfør Tor Michaelsen.

Det er likevel ikke slik at han rennes ned av bestillinger etter et par måneders drift. Da DN er innom, rundt lunsjtid en fredag, er det stille etter et visst morgenrush. Saudabuene har ikke solgt privatbilene sine ennå. Michaelsen tror det er en stund til konseptet blir en pengemaskin:

– Det er vel ikke økonomi i busskjøring i det hele tatt?(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Hverken jeg eller kona har lyst til å sove her og få et hus i hodet
I april falt balkongen ned - nå tror kommunen hele huset i Orreskogen i Holmenkollen kan kollapse
02:13
Publisert: