Rederiet Hurtigruten vil by på hele det nye anbudet for kystruten mellom Bergen og Kirkenes som samferdselsdepartementet lyste ut i høst. Den nye kontrakten på kystruten er delt opp i tre pakker, slik at opptil tre rederier kan dele oppdraget. Konsernsjef Daniel Skjeldam sier onsdag at Hurtigruten vil by på alle de tre pakkene med tilsammen 11 skip.

- Vi byr på kystruten, på alle tre pakkene, med tilsammen 11 skip. Jeg kjenner en stor glede ved å gjøre det. Vi har seilt denne ruten siden 1893, i snart 125 år. Dette er vårt DNA, og vi skal vinne den konkurransen, sier Skjeldam til DN.

Ny konkurranse om statsavtale

Samferdselsdepartementet lyste i september ut anbudet for kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Rederiet Hurtigruten AS har idag avtale med staten om drift av hele kystruten. Staten betaler rederiet fem milliarder kroner for frakt av gods og passasjerer langs norskekysten fra 2012 til 2019.

Da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i høst lyste ut det nye anbudet for kystruten fra 2020 og ti år fremover, ble ruten delt opp i tre pakker for å øke konkurransen om kontrakten. I det nye anbudet er det også innført langt strengere miljøkrav.

Hurtigruten vurderte tidligere i høst å droppe hele anbudsrunden, og istedet frakte turister uten økonomisk støtte eller bindinger fra staten. Nå har Hurtigruten bestemt seg for å by på hele pakka.

Ikke lønnsom kystrute

- Det var ingen selvfølge at vi skulle legge inn anbud. Dagens avtale er krevende og er ikke lønnsom for oss. Vi tjener ikke penger på kystruten idag, den blir subsidiert av vår reiselivs-aktivitet.

- Hvis statsavtalen for kystruten ikke er lønnsom, hvorfor legger dere da inn anbud på den nye statsavtalen?

- Vi taper penger på avtalen isolert sett, men skipene som helhet taper ikke penger. Vi bruker norskekysten aktivt i vår internasjonale markedsføring. Det er en viktig del av vår turismevirksomhet. Merkenavnet Hurtigruten er steingodt, sier Skjeldam, som sier at rederiet Hurtigruten vil beholde merkenavnet Hurtigruten om de skulle tape anbudet.

- Hurtigruten er selskapsnavnet vårt. Vi bruker nesten en milliard kroner på å markedsføre det internasjonalt. Merkenavnet er vårt, det er knallsterkt, og det går langt utover avtalen med staten, mener Skjeldam, som sier at rederiet vil øke aktiviten langs norskekysten uansett utfallet av konkurransen.

Seiler langs norskekysten uansett

- Vi kommer til å seile mer på norskekysten uansett om vi vinner anbudet eller ikke. Taper vi anbudet på kystruten vil vi ha rene kommersielle seilinger fra Bergen til Kirkenes, med færre og lengre stopp underveis, sier Skjeldam.

Det rederiet som vinner kontraktene på kystruten får løyve til å frakte gods og passassjerer lokalt langs norskekysten. Hvis Hurtigruten taper anbudet vil de ikke ha løyve til ta ombord lokale passasjerer.

- Vi skal vinne denne konkurransen. Det er vårt hovedmål. Men om vi taper, vil vi fortsette å seile daglige avganger på norskekysten, men uten å kunne ta med lokale passasjerer, sier Skjeldam.

"Verdens tøffeste kystrute"

Det er hensynet til ansatte og samarbeidspartnere som gjør at Hurtigruten nå annonserer at de vil kjempe for å beholde statsavtalen for kystruten, to måneder før anbudsfristen går ut.

- Vi har et stort trykk fra våre 2500 ansatte i selskapet. De brenner for kystruten. Hver gang jeg er ute på et skip blir jeg spurt om dette. Vi er tydelig på at vi skal kjempe for å vinne konkurransen om kystruten, og bevare det vi har vært med å skape langs kysten, sier Skjeldam.

Han mener de tøffe værforholdene langs norskekysten setter spesielle krav til skipene som skal trafikkere kystruten.

- Dette er en av verdens tøffeste kystruter, om ikke den tøffeste. Dette er noe helt annet enn en fergerute som går i skjermede farvann fra A til Å. Vi kan i løpet av samme dag oppleve sommer i Bergen, vårstorm i Trøndelag og vinter i Finnmark, sier Skjeldam. (Vilkår)