I et innspill om anskaffelse av kjøretøy til Jernbanedirektoratet skriver Norske tog as at det er «begrenset interesse fra operatørenes side til å bekoste oppgraderinger av kjøretøyene de leier», melder Aftenposten.

Passasjertogene som trafikkerer skinnene her i landet, er eid av Norske tog as, som er eid av Samferdselsdepartementet. Det er de som leier ut tog til operatører som Vy, Go-Ahead og SJ.

Øystein Risan, daglig leder i Norske tog as sier økonomi kan være en viktig faktor i vurderingen.

– En ombygget vogn til liggestoler vil gå fra å ha cirka 60 seter til å ha cirka 30 seter. Operatøren må dermed kunne selge stolen til en vesentlig høyere pris for å opprettholde inntekten på denne vognen, sier Risan til Aftenposten.

– Denne bilen har et vanvittig antall hestekrefter
Under panseret på BMW M8 Competition sitter det en perle av en motor.
03:00
Publisert:

Norske tog har i første omgang planlagt å bygge om fem vogner som skal gå på Bergensbanen og Sørlandsbanen, men bare om operatørene liker løsningen Norske tog har forhandlet frem. Operatørene må betale med penger de har fått via statsbudsjettet.

(©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.