Regjerings- og støttepartiene foreslår å bruke i alt 1000 milliarder kroner på samferdsel i den neste nasjonale transportplanen (NTP) som gjelder i 12 år fra 2018.

Stats-, finans- og samferdselsministeren og partilederne fra Venstre og KrF la frem sitt politiske kompromiss med noen hovedlinjer på Oslo S torsdag.

Men Aps transportpolitiske talsperson lurer på hvor regjeringen skal hente pengene fra.

Transportpolitisk talsperson i Ap Eirik Sivertsen.
Transportpolitisk talsperson i Ap Eirik Sivertsen. (Foto: Mikaela Berg)

– Etter våre anslag må regjeringen øke samferdselsbudsjettene med 3,7 milliarder kroner hvert år med sine planer. Det er oppsiktsvekkende at finansminister Siv Jensen ikke vil si noe om handlingsrommet og hvor hun skal hente pengene fra, sier Ap-talsmannen til DN.

Beregningen av 3,7 milliarder kroner ekstra hvert år, er basert på transportetatenes egne forslag om å bruke 862 milliarder 2016-kroner over 12 år, ifølge Sivertsen.

– Lovet smågodt

Han mener dessuten det er vanskelig å se hva som er nytt i regjeringens forslag. De siste dagene har det kommet en rekke lekkasjer om hva som kommer i den nye planen. Men da den ble lagt frem, kom det få detaljer. Det ble lovet at det skal komme når stortingsmeldingen legges frem før påske.

– Totalbildet er vanskelig å vurdere når regjeringen har reist rundt og lovet smågodt, men uten detaljer. De aller fleste prosjektene er omtalt i dagens gjeldende NTP. Det er umulig å se hva som er nytt i regjeringens utspill, sier Sivertsen. 

- Jeg skjønner at Arbeiderpartiet har vondt for å prioritere samferdsel. Det viste åtte rødgrønne år tydelig. De lot veiene forfalle og jernbanen ruste, sier finansminister Siv Jensen (Frp) til kritikken fra Arbeiderpartiet.

- Mens Ap vil spare oss til fant, har Fremskrittspartiet planer om å bygge landet. Derfor har Regjeringen overoppfylt nåværende NTP med 105 prosent, derfor har vi snudd rødgrønt forfall til fornying, og derfor har Frp, Høyre, Venstre og KrF løftet ambisjonene for norsk samferdselspolitikk og planlegger å investere nær 1000 millarder på vei, bane og kyst i kommende NTP, legger partileder Jensen til.

Satser til 1000

– Vi er enige om rammene på om lag 1000 milliarder kroner for ny NTP. Hovedtrekk og retningen er på plass, selv om det gjenstår en del arbeid med detaljene, sier statsminister Erna Solberg. 

Hun sier målet er å planlegge for at mer enn halvparten av beløpet på 1000 milliarder kroner skal brukes de første seks årene av perioden.

Solberg mener regjeringen gjennom 12-års planen nå legger opp til mer effektiv og klimavennlig transport, dessuten til en historisk satsing på kollektivtrafikk.

– Vi har også prøvd å se frem mot 2050, ny teknologi kan endre både behov og transportform, sier Solberg.

Solberg ble sufflert av Venstres Trine Skei Grande: 

– 45 prosent av investeringene skal gå til jernbane. Det er tidenes grønneste – og største satsing siden Bergensbanen, sa hun.

Ny jernbanetunnel under Oslo er blant de topprioriterte satsingene regjeringen varslet torsdag.

– Den vil koste et tosifret milliardbeløp og stå ferdig etter 2030, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. 

 KrFs Knut Arild Hareide hilste til distrikts-Norge:

– Vi skal ikke bare bygge der det er størst folketetthet. Vi skal bygge både i distrikt og by, har sett helheten, sier han.

Kraftig opp

1000 milliarders målet er ifølge kompromisspartnerne nær det dobbelte av pengebruken i forrige NTP-periode. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen deler summen opp i noe større detalj for DN:

– Det blir 400 milliarder i investeringer, 250–300 milliarder i drift og vedlikehold og 350 milliarder til bysatsinger og annet, sier han. Bysatsingene er store «pakkeavtaler» der stat og fylke/kommune deler kostnader ved kollektivutbygginger.

Risiko

Statsminister, statsråder Frp- og KrF-politikere har i flere dager lekket et utvalg av «sine» hjertebarn som skal prioriteres. 

Men planene strekker seg over mange år. Dermed vet ingen hvilke regjeringer som får hovedansvaret for prosjektene i 2020 eller 2028. Hvor mange penger som står til disposisjon fem og ti år frem er også usikkert. Det er omstridt i hvilken grad dagens Storting egentlig kan binde pengebruken til landets fremste folkevalgte i både to og tre perioder fremover.

– Kan du egentlig love at dere kan gjennomføre løftene fem og ti år frem, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen?


– Er det overhodet noe dere prioriterer ned i ny NTP? (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.


- Fredriksens gode standing hovedgrunnen til at børsverdien fortsatt er såpass høy på Seadrill
Men DNs kommentator Bård Bjerkholt tror ikke aksjonærene skal vente at John Fredriksen kjøper dem ut av dette problemet.
03:38
Publisert: