At det er dyrt å utvide eller bygge nye undergrunnsbaner er godt kjent. Men ikke alle vet hvor dyrt det faktisk kan bli.

Dyrest av alle målt i meterpris sies å være den siste utvidelsen av undergrunnsbanen i New York.

 Den såkalte «Second Avenue-»utvidelsen fra 63. gate til 96. gate åpner 1. nyttårsdag omtrent 100 år etter at den først ble foreslått, skriver Business Insider.

Strekningen er på rundt to miles og prislappen ser ut til å stoppe på 4,45 milliarder dollar (over 38 milliarder kroner), som tilsvarer godt over ti millioner kroner per meter.

Dypere

De enorme kostnadene skyldes først og fremst bygging av tre nye stasjoner og utvidelse av den nåværende stasjonen på 63. gate. Byggingen av selve tunnelene utgjør ifølge Business Insider «bare» 734 millioner dollar, tilsvarende i overkant av 16 prosent av totalkostnadene.

Second Avenue ligger dypere enn de fleste andre t-banestrekninger i New York. Mens de gamle linjene som ble bygd på begynnelsen av 1900-tallet ligger rundt ti meter under bakken, ligger den nye strekningen 30-40 meter under bakkenivå, ifølge Metro

Den skinnende nye t-banestrekningen får imidlertid ikke beholde 1. plassen som verdens dyreste lenger enn til 2022. Da åpner «East Side»-adgangen med en helt ny stasjon 42 meter under Grand Central-stasjonen. Total kostnad til dette prosjektet, som vil betjene færre passasjerer enn «Second Avenue-»utvidelsen,  er ifølge Business Insider ventet å overstige ti milliarder dollar (86 milliarder kroner).(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.