Etter mandagens brakvalg ble Miljøpartiet De Grønne (MDG) Oslos tredje største parti med en oppslutning 8,1 prosent. Partiet får dermed fem kandidater i bystyret og havner i vippeposisjon. MDG har gått til valg på å sikre et grønt skifte og vil samarbeide med den konstellasjonen som gir størst gjennomslag i miljøpolitikken.

Førstekandidat Lan Marie Nguyen Berg går nå i forhandlinger om byråd og makt i hovedstaden, blant annet med krav om køprising. Nguyen Berg ser for seg at dagens sats på rundt 30 kroner for passering i bomringen i Oslo kan dobles.

– Jeg er ikke fremmed for 60 kroner. Trondheim doblet bomavgiften og trafikken falt med ti prosent, sier hun.

I tillegg vil MDG kutte all planlagt kapasitetsøkning på hovedveiene inn mot hovedstaden for å omdisponere til kollektivtransport – særlig på E18 mot vest.

– Det gir 40 milliarder kroner til andre formål, sier Nguyen Berg.

Pendler Jens Tore Alfei er ingen tilhenger av MDGs planer.

– Nei, 60 kroner i bomringen liker jeg ikke. Særlig når jeg bor på Ulsrud, jobber på Kolsås og kollektivtransporten tar tre ganger så lang tid, sier han, når DN møter ham i et parkeringshus i Oslo sentrum.

Innkreving på forhånd

MDG har slått fast at kutt i kapasitetsvekst er det viktigste og mest konkrete MDG-kravet i forhandlingene som nå går i gang. Sykkelveier er andre kontante krav.

– Men dette er vel ikke nok. Hvor mye trenger dere egentlig for å oppfylle alle mål om kollektiv- og sykkelsatsing?

– Her venter vi på tallene for konsekvensutredningen for det såkalte Oslo-navet. Beløpene er ikke helt klare. Vi går også inn for at staten skal dekke all utbygging på skinner, ikke som nå 50 prosent, sier Nguyen Berg,

– Med høye bompenger går vel trafikken og inntektene ned?

– Men vi kan starte innkrevingen på forhånd – samle opp før de store utbyggingene er fullført, sier hun.

Jens Tore Alfei er ikke særlig begeistret for MDGs forslag om økt bompengeavgift i Oslo. Foto: Fredrik Bjerknes
Jens Tore Alfei er ikke særlig begeistret for MDGs forslag om økt bompengeavgift i Oslo. Foto: Fredrik Bjerknes (Foto: Dagens Næringsliv)

Kollektive mål

Ny t-banetrasé gjennom sentrum, forlenget bane til Ahus i Lørenskog, bygging av Fornebubanen, t-bane mellom Økern og Furuset og bybanenett langs ring 2 er blant milliardmålene MDG skal prioritere. Partiet skal også ha den nye, ekstra jernbanetunnelen under Oslo til 20 milliarder kroner. På statens regning.

– De Grønne mener staten skal kunne fullfinansiere baneutbygging dersom storbyene forplikter seg til å redusere biltrafikken, presiserer Nguyen Berg.

Ifølge Venstres Guri Melby, som nå er byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, er det liten uenighet mellom MDG på den ene siden og Venstre og det sittende byrådet på den andre når det gjelder kommunal kollektivsatsing. Hun mener problemet til MDG er at partiets absolutte nei til utbyggingen av E18 vestover samtidig skrinlegger finansieringen av de lovede t-banestrekningene.

– Problemet til MDG er at hvis de skal gjennomføre alle sine ultimatum har de ikke penger til å finansiere kollektivsatsingen, sier Melby.

– Hvis du skrinlegger E18 betyr det at du i praksis skrinlegger Oslopakke 3, legger hun til.

Oslopakke 3 er et samarbeid mellom staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Melby viser til at Akershus’ forutsetning for å være med på avtalen er at det gjøres noe med E18.

– I løpet av de neste 20 årene skal Oslopakke 3 bidra med 50 milliarder kroner og er dermed den viktigste finansieringskilden for kollektivprosjekter, sier Melby.

Nguyen Berg står fast:

– Mens Ap, Høyre og Venstre vil finansiere kollektivutbygging i Oslo med å bygge ny motorvei, vil De Grønne droppe å bruke 40 milliarder på ny vei. Ap, Høyre og Venstre vil finansiere kollektivutbyggingen nettopp ved å bygge vei. Vi vil bruke mye mer penger til å finansiere kollektivutbygging, sier hun.

De Grønne vil innføre rushtidsavgift allerede nå.

– Det er en mye mer moderne transportpolitikk.

– Vi stiller oss uforstående til byrådets skremselspropaganda om at ikke Oslopakke 3 kan endres. Det er allerede bestemt at Oslopakke 3 skal reforhandles til vinteren, sier Nguyen Berg.

Aps byrådslederkandidat Raymond Johansen har sagt betinget ja til en utbygging av E18, men tror han kan bli enig med MDG:

– I forhandlinger må man gi og ta. Vi er veldig opptatt av å støtte deres ambisjoner om å gjøre Oslo til en grønnere by, sa Johansen til VG tirsdag.

Ap hadde tirsdag ettermiddag ikke mulighet til å kommentere forslaget om 60 kroner i bompenger.

Tøft

Nguyen Berg venter tøffe forhandlinger, og vil ikke «selge» miljøsakene mot et ordførerverv.

– Både Arbeiderpartiet og Høyre har sagt de er for en mer bærekraftig utvikling. Det viktigste for oss er mest mulig gjennomslag for vår politikk, ikke ordføreren. Vi skal ta dagene til hjelp, sier hun.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.