Nyoppstartede Light Bikes as har sammen med det danske sykkeldelingsselskapet Donkey Republic nylig plassert ut 50 elsykler rundt omkring i Oslo sentrum.
Fra før av har det vært fem aktører som tilbyr utleie av elsparkesykler i Oslo, og nylig kom også Wind som den sjette aktøren.
Ingen har en oppdatert oversikt over hvor mange elsparkesykler som er satt ut i Oslo, men tallet er trolig høyere enn 10.000, ifølge Aftenposten.
Gutter fra Stovner
Light Bikes består av tre unge menn fra Stovner; Abdullah Elsabi, Yousef Mohamad Salameh og Paulo Marcelo Andrasz – alle 22 år. De har inngått et aktivt partnerskap med danske Donkey Republic, som opererer i 71 europeiske byer. Omfanget av sykkeldeling, «ride sharing», var på 23 millioner sykler i 2019 og er ventet å vokse til 36 millioner i 2024, ifølge nettstedet IoT Business News.
Partnerskapet med Donkey innebærer at Light Bikes betaler leie for å kunne bruke appen deres til utleie av elsykler, som de har kjøpt av Donkey.
Stovner-guttene fikk ideen til sykkelutleie da de var på ferie og brukte elsykler i andre europeiske byer.
– Vi tenkte: la oss prøve å bringe dette konseptet til Oslo, sier Abdullah Elsabi, daglig leder i Light Bikes.
De tre guttene har hatt to-tre jobber hver for å spare opp nok egenkapital til å starte selskapet.
– Vi har hatt varebiloppdrag, noen har drevet med telefonsalg, kundeservice og avisbud, forteller Elsabi.
Mer kontroll
Før oppstart gjennomførte gründerne en spørreundersøkelse blant folk på gaten for å kartlegge interessen for elsykler.
– Målet er å gjøre Oslo til en mer miljøvennlig by og til en sykkelby, sier Elsabi.
Målet er å gjøre Oslo til en mer miljøvennlig by og til en sykkelby
De kjenner godt til debatten i Oslo og andre norske byer om at elsparkesykler forsøpler bybildet og hindrer fremkommelighet.
Elsabi ser flere fordeler ved elsykler kontra sparkesykler.
– Du sitter på en sykkel og dermed har du mer kontroll enn det du har på en sparkesykkel. I tillegg til at man har mer kontroll, så mener vi at det er tryggere å bruke elsyklene i byen sammenlignet med sparkesyklene, både for syklister, gående og kjørende, sier Elsabi og peker på at syklister er mer synlige i trafikken og forholder seg mer til trafikkreglene på veiene.
Light Bikes sine sykler fungerer som vanlige elsykler, og strømmen virker kun opp til en hastighet på 25 km/t.
Elsabi tror at elsykler vil favne om en større målgruppe enn elsparkesykler, der også eldre blir inkludert. Han peker på at økt utbygging av sykkelveier vil legge forholdene til rette for at flere tar i bruk syklene deres.
– Veiene gir oss en fordel, sier han.
Må bruke sykkelstøtte
Oslo kommune har en ordning for bysykler i hovedstaden med egne parkeringsstativer.
Light Bikes har ikke slike stativer – syklene kan ikke settes hvor som helst, men må parkeres på spesifikke steder, såkalte «virtuelle huber» i appen. Disse har en radius på 20 meter som syklene må parkeres innenfor. Plasseres de utenfor en slik hub, får brukeren en bot på 50 kroner og blir bedt om å flytte sykkelen.
– Du må aktivere låssystemet når du setter fra deg sykkelen, og den vil ikke låse seg før du har satt på støtten og sykkelen står oppreist, forklarer Elsabi.
Han forklarer videre at de ser for seg at syklene vil kunne brukes når det er frost på bakken ved å bytte til vinterdekk. Planen er å sette ut 500–600 sykler det neste året.
Håper å tjene penger
De tre Stovner-guttene har alle jobber ved siden av og driver blant annet med salg av egenproduserte kaker på Youngstorget.
– Det er også i byen, så vi kan gjøre to ting om gangen, sier Elsabi, som mener det gir dem kort responstid.
– Hvis det skjer noe med syklene er vi der med en gang.
Elsabi forteller at dette er et prosjekt de tror på og at de har forhåpninger om å kunne leve av å drive sykkelutleie.
– Men nå har vi akkurat startet, så fokuset er her og nå og hvordan vi kan bli bedre, sier Elsabi.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.