Tyske Lufthansa er fredag ettermiddag det siste i rekken av flyselskaper som kutter reiseruter. De gjorde det klart at de kutter opp til 50 prosent av reisende sine, som følger av lavere etterspørsel.

Tidligere denne uken har også Delta Airlines og Norwegian – for å nevne noen – annonsert kutt i reiser.

– Det gir et signal om at markedet er avventende med tanke på nye bookinger frem i tid. Før i tiden så kuttet man prisene for å fylle fly, men det gjør man ikke lenger. Nå setter man flyene på bakken, og reduserer kapasiteten, sier Hans Jørgen Elnæs, som er selvstendig flyanalytiker.

– Mars og april er lavsesong

Til tross for krevende tider for flyselskaper, vil ikke Elnæs spå dommedag for bransjen helt ennå. Han peker blant annet på at Norwegian har en grei kontantstrøm, på grunn av tidligere bookinger.

– Norwegian får fortsatt inn penger fra urefunderbare billetter de solgte 60 til 100 dager tilbake i tid. Det viktigste grepet de har gjort er å kutte langdistansereiser til USA. Disse store dreamlinerne er veldig dyre i drift, så det er ikke mulig å drifte de med lav fyllingsgrad. Mens i London har de tre avganger om dagen, og kan flytte passasjerer om de kansellerer én flyvning.

Samtidig mener han det viktigste er at koronasituasjonen roer seg innen sommersesongen starter.

– Ingen flyselskaper kan være bærekraftige om flåtene står på bakken over lang tid. Men om man ser til Kina, så er 50 prosent eller mer av innlandstrafikken tilbake etter to måneder med viruset. Så lyset i enden av tunellen er at Europa kan klare å gjøre noe av det Kina har gjort, sier han, og legger til:

– Så lenge viruset ikke ødelegger sommersesongen, så kan dette gå bra. Mars og april er lavsesong. Det er i juni, juli og august at grunnlaget for det økonomiske året legges. Men det er for tidlig å si noe sikkert.

Fall i oljepris

Samtidig som flyreiser kuttes, synker oljeprisen betraktelig. Fredag er prisen på nordsjøolje (Brent spot) nede i 45,6 dollar fatet, det laveste nivået siden sommeren 2017. Elnæs tror imidlertid ikke dette vil ha nevneverdig effekt for flyselskapene.

– Omtrent 30 prosent av driftskostnadene til flyselskapene kommer fra drivstoff, så du kan si at jo mer oljeprisene går ned. Samtidig har mange selskaper sikret seg kontrakter med fastpris på drivstoff, slik at utvikling i oljeprisen har lite å si på kort sikt.

Oljeprisfallet, mener han, er imidlertid godt nytt for Norwegian.

– De har ikke like høy sikringsgrad per det vi vet i dag. For Norwegian er hver dollar ned i pris en mulighet.

Den siste tiden har Norwegian rast på børsen. Siden den foreløpige årstoppen 9. januar, har verdien på aksjen falt over 70 prosent, fra 43 kroner per aksje til 12,24 ved børsstenging fredag.

Elnæs er imidlertid mindre pessimistisk enn markedet.

– Om markedet overreagerer skal jeg ikke uttale meg om, men de har god kontantstrøm basert på at mye av salget er gjort mellom 60 og 100 dager tilbake i tid.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.