Før jul blir det klart hvem som skal drive Bergensbanen i framtiden. I februar begynte konkurransen om Bergensbanen og Vossebanen, noe som betyr at NSB ikke lenger skal ha monopol på togdriften, men må delta i anbudskonkurranse med andre selskaper.

Blant selskapene som har meldt sin interesse, som har blitt godkjent av Jernbanedirektoratet, er kinesiske MTR, skriver Bergens Tidende.

– Vi ser på mulighetene og er meget interessert i Trafikkpakke 3. Om vi så skal legge inn et bud, det er for tidlig å si, sier Mark Jensen, direktør i MTR Nordic.

NSB, Svenske SJ og britiske Go-Ahead er meldt sin interesse, ifølge BT. Også franske Keolis er prekvalifisert, skriver avisen. De driver fra før Bybanen i Bergen. Norske Boreal har også meldt sin interesse.

Kostnad skal telle 40 prosent, og kvalitet skal telle 60 prosent når staten skal avgjøre hvem som skal drive Bergensbanen. Ifølge avisen vil teller en plan om å få flere kunder tre ganger så mye som god kundeservice. Under betegnelsen kvalitet teller robust og effektiv drift 19 prosent.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.