Hvem er egentlig miljøhelten? Den morgentrøtte passasjeren som klamrer seg fast i stroppen på en fullstappet buss, eller den ensomme bilisten som sitter behagelig i skinnsetet i sin momsfrie 700.000-kroners Tesla?

Tilgang til kollektivfeltet er en av fordelene elbilistene har hatt. Det begynner å bli et problem. Elbilsuksessen gjør at det tetter seg til der bussene suverent skulle suse forbi bilkøen på vei inn til sentrum av de store byene. Nå advarer Naf – privatbilismens ivrige talerør – mot å kaste elbilene ut av kollektivfeltet. Det betyr nemlig at køen i de andre feltene blir et enda større mareritt.

Konklusjonen kan knapt kalles overraskende. Men den viser ikke at elbilene bør få beholde sine fordeler.

Den viser at løsningen på storbyenes problemer ikke ligger i privatbilen. En overgang til null- og lavutslippsbiler er en del av klimaløsningen. Det er også positivt for luftkvaliteten i byene. Men et svar på utfordringene knyttet til veksten i antall innbyggere i og rundt de store byene, er det ikke.

Løsningen ligger blant annet i vesentlig bedre kollektivtilbud. Men bussen blir mindre attraktiv når den forsinkes i elbilkø. Om problemet er så stort at elbilene må kastes ut straks, må tellinger og kollektivselskapenes erfaring svare på. Men spesielt fremtidsrettet kan Nafs krav om at elbilister fortsatt skal få leke bussjåfør, ikke kalles.

Programkomiteen i Oslo Høyre tar et litt haltende skritt i riktig retning. Komiteen vil innføre rushtidsavgift, som partiet til nå har vært kategorisk imot. Men forslaget er at avgiften skal straffe de mest miljøfiendtlige bilene og tungtransport. En gradering etter miljøbelastning kan være interessant. Men når Naf applauderer tanken, er det bare dersom den kun rammer tungtransporten og ikke privatbilene.

Rushtidsavgift bærer galt av sted hvis den blir et forsøk på å skyve nyttetransport bort fra veien for at det skal bli enklere å komme frem for den som ikke frakter på stort mer enn seg selv. Mens bilister har et alternativ i sykkel og kollektivtransport, er det verre å flytte varene fra en lastebil over på buss eller t-bane.

Nafs utspill tyder på at organisasjonen ikke har innsett at privatbilen er en del av problemet, ikke en del av løsningen, for storbyene. Naf ender med å kjempe en kamp for bilenes plass i byen, ikke for menneskene som skal bo og arbeide der. Dessverre.

Les også:
Her pågripes Lime-toppen
NHO om 2015: Hele Norge vil gå i rødt
Dårlig butikk for The Thief  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.