Lovforslaget som skal behandles i statsråd onsdag handler om fjerning av taket på drosjeløyvene i byene, enerettsmodell i distriktene og ny teknologi. Dette vil gjøre drosjetilbudet bedre, mener regjeringspartiene. Forslaget ble sendt på høring i oktober i fjor.

– Vi ønsker mer konkurranse i byene, samtidig som vi sikrer distriktstilbudet. Det er på tide å få på plass disse endringene, når vi ser at omsetningen går ned, kravene fra kundene øker og ny teknologi gir helt nye muligheter både for kundene og næringen, sier Helge Orten (H) som leder transport- og kommunikasjonskomiteen.

Taxi-utfordreren Uber har lenge vært i konflikt med den etablerte taxinæringen i Norge og var for noen år siden nødt til trekke seg delvis ut av Norge. Nå følger de utviklingen nøye.

«Vi ser positivt på alle forslag som anerkjenner potensialet i ny teknologi for å øke dagens mobilitet, samtidig som det er et behov for nye reguleringer. Vi ser frem til å studere lovforslaget i sin helhet og vil fortsette å være til disposisjon for norske myndigheter til å diskutere våre innspill», skriver en talsperson for Uber til DN.

Skjerpede krav

I dag er det fylkeskommunene som behovsprøver og vurderer hvor mange løyver det skal være.

– Vi tilpasser taximarkedet en moderne tid og setter kundene i fokus. Vi gjør det lettere for flere aktører å etablere seg, sier Tor André Johnsen, som sitter i transportkomiteen for Fremskrittspartiet.

Lovforslaget innebærer også at alle som skal drive drosje må fortsatt ha løyve og sjåførene får blant annet skjerpede krav til kunnskaper om førstehjelp og transport av sårbare kundegrupper, i tillegg til dagens krav om tilfredsstillende vandel og helseattest.

I forslaget ligger det også å utrede nye teknologinøytrale løsninger som erstatning for det tradisjonelle taksameteret.

– Destruktiv taxipolitikk

Regjeringens liberaliseringspolitikk vekker sterke reaksjoner fra Norges Taxiforbund.

– Regjeringens frislipp av drosjeløyver vil gi dårligere tilbud til publikum og dårligere arbeidsforhold i næringen. Det er trist at regjeringen går inn for å gjøre de samme feilene som mange andre land har gjort før, sier leder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund.

Han understreker at det vil bli enda større forskjeller i kvalitet og priser, og flere useriøse aktører.

– Det svekker tilliten til politikken når regjeringen overkjører fagkunnskap og viktige høringsuttalelser, sier Trevland.

Han mener den største faren er at et utall hobbyløyvehavere vil splitte markedene så mye at det ikke vil være mulig å opprettholde et helhetlig tilbud med anstendige arbeidsvilkår.

Oslo Sp: – Krise

Også Oslo Sp reagerer på de foreslåtte endringene.

– Taxi er en del av Oslos kollektivtilbud, og et høyt antall løyver har vært et problem i årevis. Å fjerne taket på løyver er fullstendig krise for både sjåfører og kunder. Det næringen trenger er regelverk som sikrer anstendige arbeidsforhold og lønn og et godt tilbud til kundene, sier Morten Edvardsen, Senterpartiets annenkandidat ved lokalvalget i Oslo. Han mener regjeringens forslag «oser av ideologisk overbevisning» som aldri bør settes ut i live.

Edvardsen deler Taxiforbundets bekymring for et mylder av priser og selskaper, i tillegg til enda lengre arbeidsdager med lav lønn for sjåførene. Han lover kamp både i Oslo og på Stortinget.

Forskjell på bygd og by

I tillegg til å liberalisere, foreslår regjeringen også en modell hvor fylkeskommunene kan tildele enerett til en eller flere løyvehavere der hvor markedet ikke leverer et tilstrekkelig tilbud.

– Venstre er veldig fornøyd med at folk i distriktene fortsatt får et godt og stabilt drosjetilbud. Det er stor forskjell på bygd og by i Norge, og det har vært viktig for Venstre at lovendringene ikke gir et dårligere tilbud i bygdene, sier Jon Gunnes, medlem av transportkomiteen for Venstre.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.