– Nå har svenske og danske myndigheter kommet med en betydelig redningspakke til SAS i form av likviditet som gjør det mye enklere for Norwegians største konkurrent å komme seg gjennom denne krisen, sier konsernsjef i Norwegian Jacob Schram i en pressemelding tirsdag.

Norwegian har lenge slitt med stor gjeld og negative resultater, og er nå i tillegg kraftig rammet av koronapandemien, som har gjort at de må kansellere en rekke reiseruter, samt permittere ansatte.

Slik så det ut da Skandinavias flytrafikk bråstoppet
Koronapandemien har gitt katastrofale følger for flytrafikken over Gardermoen.
01:05
Publisert:

Nå vil selskapet ha den samme støtten som SAS får av danske og svenske myndigheter.

– Norwegian er et norsk selskap som trenger tilsvarende hjelp fra norske myndigheter for å kunne trygge norske arbeidsplasser, infrastruktur og verdiskaping. Vi er glade for at regjering og Storting har sagt de vil gjøre alt som er nødvendig for å redde norske selskaper og norske arbeidsplasser gjennom denne krisen og vi håper nå at det raskt kommer tilsvarende tiltak for Norwegian i form av en kredittfasilitet, fortsetter Schram.

Tirsdag steg aksjeverdien til selskapet kraftig, men likevel har verdien falt nær 80 prosent i løpet av året.

Ber om rask redningspakke

I en pressemelding tirsdag kveld ber Parat regjeringen om å fremskynde en redningspakke for Widerøe og Norwegian.

Den svenske og danske stat har gått sammen om å stille garantier for tre milliarder svenske kroner til kriserammede SAS. Parat-leder Unn Kristin Olsen sier regjeringen nå må informere om hvordan Widerøe og Norwegian skal reddes.

Olsen sier dialogen med norske myndigheter har vært konstruktiv, men at det nå er tid for handling.

– Gjennom vårt møte med samferdselsminister og øvrig dialog med myndighetene registrerer vi en klar vilje til å finne løsning og en felles forståelse med Parat og ledelsen i selskapene om alvoret. Det er mange som trenger hjelp, men nå må redningspakken for våre norske flyselskaper på plass, sier Parat-lederen.

Hun har hatt god dialog med konsernsjef i Norwegian Jacob Schram og ikke minst hovedtillitsvalgte i Widerøe, Norwegian og SAS.

– Skal vi beholde norsk luftfart og tusener av arbeidsplasser i flyselskapene og i alle andre tjenester knyttet til luftfart, må det tilføres likviditet umiddelbart. Parat ønsker å ivareta hele bredden i norsk næringsliv, men nå er det reiseliv og luftfart som blør aller mest, sier Olsen.

Hovedtillitsvalgte for SAS-pilotene i Parat, Jan Levi Skogvang, sier han er glad for at den svenske og danske stat stiller opp.

– Jeg er usikker på om det er nok, men garantien som er lovet i dag er en god start. Samtidig forventer jeg at den norske regjeringen bidrar ytterligere for SAS og kommer på banen med redningspakke til Norwegian og Widerøe, sier Skogvang.

Hovedtillitsvalgt for Norwegian-pilotene Alf W. Hansen og hovedtillitsvalgt for pilotene i Widerøe, Sindre Haanshuus, sier Storting og regjering nå må presentere sin løsning.

– Skal vi opprettholde norske selskaper i norsk luftfart, har regjeringen dårlig tid. Fly er satt på bakken og ansatte er permittert. Her må det tilføres likviditet umiddelbart, sier de to pilot-lederne i en felles uttalelse.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.