Norwegian og OSM Aviation er enige om at Norwegian overtar ansatte fra OSM Aviation som jobber eller har jobbet på Norwegian-flyene, ifølge en børsmelding. OSM Aviation får betalt med aksjer i Norwegian, men det trenger ikke å bli langvarig.

I realiteten avsluttes et samarbeid som ble innledet i høsten 2014, da tidligere SAS-kaptein Espen Høiby ble leder for OSM Aviation og inngikk en avtale med Norwegian. I september 2016 kjøpte Norwegian halve OSM Aviation, og ble partner med Bjørn Tore Larsen-eide OSM på Kypros.

I 2018 hadde OSM Aviation et overskudd på 140 millioner kroner, men i 2019 ble det underskudd på 24 millioner kroner, ifølge Norwegians årsrapport.

Frem til koronakrisen traff i mars i år, var Norwegian både eier og klart største kunde.

Dagens avtale innebærer at datterselskapet Norwegian Air Resources blir fremtidig arbeidsgiver for 3000 piloter og kabinansatte i USA, Spania og England.

Avsluttet egentlig i april

Espen Høiby er tilfreds med avklaringen.

– Dette er en viktig strategisk avklaring og en god avtale for OSM Aviation. Norwegian avsluttet i realiteten samarbeidet med oss allerede i april da de satte sine fly på bakken. Nå får vi oppgjør for alt utestående, og vi skaffer oss større frihet til å jobbe videre med våre andre kunder og til å utvikle øvrige tjenester som vi allerede har opplevd stor og voksende etterspørsel etter.

Norwegian-sjefen er på sin side meget fornøyd med å få ansatte i de ovennevnte landene direkte inn i Norwegian-strukturen.

– Det er et stort og viktig strategisk steg på veien for «Nye» Norwegian at vi nå tar over det hele og fulle ansvaret for de selskapene hvor vi har vårt flyvende personale ansatt. Det å ha en direkte kommunikasjon med vårt eget personale er helt avgjørende for å bygge «Nye» Norwegian, sier konsernsjef Jacob Schram i meldingen.

Endringene betyr ikke at permitterte medarbeidere vil kunne komme tilbake på jobb før trafikken tar seg opp igjen.

Venter seg lavere kostnader

Norwegian-ledelsen har åpenbart kommet til at det er mer gunstig å ha bemanningen i eget hus. Finansdirektør Geir Karlsen sier de håper mange ansatte i utlandet som har mistet jobben, kan vende tilbake senere.

– Det er et sammensatt bilde. Dette gjør vi fordi mange av medarbeiderne våre er permitterte, og vi er i dialog med fagforeninger i mange land om hvordan vi kan starte opp forretningene igjen, enten de er ansatt under OSM Aviation eller oss. Når vi er tilbake i normal drift, ønsker vi å ha crew ansatte selv.

– Vil det også føre til lavere kostnader for Norwegian?

– Det er et element i det.

Norwegian-sjef Jacob Schram (til venstre) og finansdirektør Geir Karlsen vil spare penger på å ansette mannskapet selv. Bildet er fra et pressemøte tidligere i år.
Norwegian-sjef Jacob Schram (til venstre) og finansdirektør Geir Karlsen vil spare penger på å ansette mannskapet selv. Bildet er fra et pressemøte tidligere i år. (Foto: Per Thrana)

– Er det et signal om at alle crew i fremtiden blir ansatt gjennom heleide Norwegian-selskaper?

– Det du i hvert fall ser nå, er at det vi har hatt av bemanning under OSM Aviation, blir en del av Norwegian. Hvorvidt vi alltid vil ha alle i Norwegian, vil tiden vise. Vi forsøker å få til nye avtaler med ansatte i alle land som er bedre tilpasset sesongsvingningene i luftfarten enn i dag, med mest behov for crew i sommersesongen, sier Karlsen.

– Tror du OSM Aviation bli med som langsiktige eiere?

– Der spørsmålet må stille til dem. Jeg vil tro at i hvert fall et minimum av aksjer vil bli solgt, sier han.

Aksjene gis med et forbehold om at en stor del av aksjene kan selges først på tre ulike tidspunkter i andre halvår i år, frem mot desember.

– Dette er samme tilbud vi har gitt til andre aktører (långivere og leasingselskaper, red.anm.) som har fått betalt i form av aksjer de siste månedene, sier Karlsen.

Eierandel på 5,52 prosent

Avtalen betyr at bemanninsselskapet OSM, eid av Bjørn Tore Larsen, vil bli eier av OSM Aviation, og dette selskapet får betalt i form av nær 191 millioner aksjer i Norwegian, tilsvarende 5,52 prosent i flyselskapet.

I salgsavtalen har aksjene er det brukt konverteringskurs på 4,42 kroner per aksje, og det verdsatte aksjene til 812 millioner kroner. I dag er kursen 3,25 kroner per aksje, og det verdsetter aksjene til 619 millioner kroner. Cirka en tiendedel av aksjene kan selges straks, mens resten har bindingstid på tre tidspunkter – 9. august, 9. oktober og 9. desember i

I slutten av april sa Norwegian opp en samarbeidsavtale med OSM Aviation, og flere tusen ansatte ble sagt opp eller permittert.

– Jeg er optimist med tanke på fremtiden. Det vil ta tid å komme tilbake, men vi ser allerede tegn til at mange passasjerer har lyst å fly igjen. Jeg er mer enn noensinne overbevist om at vår forretningsmodell er riktig og ser frem til å fortsette å tilby velutdannet og dyktig mannskap som leverer førsteklasses tjenester til våre kunder og til deres passasjerer, sier Høiby. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Norwegian Air Shuttle er en mangeårig Boeing-kunde, og vi kommenterer ikke diskusjoner med våre kunder