Politikere og fagforbund har sagt de frykter problemer når konkurransevinneren, britiske Go-Ahead, skal overta driften av Sørlandsbanen til neste år. Det har vært henvist til ulike dårlige erfaringer med konkurranseutsettelse i Storbritannia og naboland.

Direktør Lars Sørgard i Konkurransetilsynet har imidlertid lite å si på prosessen.

– Jeg ser det har vært en del kritiske røster. Men så vidt jeg kan forstå, har det vært en god markedsdesign i konkurransen. Norge har lært av feilene i Sverige. I det store bildet ser det ut til å ha gått bra, sier Sørgard.

I Sverige ble det blant annet problemer med gjennomgående billetter på strekninger med ulike operatører.

Delt opp

Sørgard mener oppdelingen av gamle NSB og Jernbaneverket i nye, separate selskaper og organisasjoner nettopp har sikret den konkurransen på like vilkår som Konkurransetilsynet mener må tilstrebes.

– Alle må bruke samme togsett, billettsystemet er skilt ut, skinnegangen det samme. Dagens ansatte får tilbud om fortsatt jobb. Dette sikrer at også nykommere kunne konkurrere, sier Sørgard.

Han mener det er talende for effektiviteten i konkurransen at også NSB i sitt tapende tilbud reduserte «prisen» på å drive togtilbudet kraftig.

Sørgard tror mange like faktorer i konkurransekravene – som bruk av samme togsett, samme vilkår for ansatte og mer – bidrar til at kvaliteten på togtilbudet blir en viktig faktor for en ny operatør fremover.

– Til glede for kundene. Så sparer staten i tillegg store beløp som kan brukes på andre gode formål, sier Sørgard.

Innsparing: 1,5 mrd.

I 2018 betaler staten 486 millioner kroner i tilskudd til NSB for å drive togtrafikken Oslo-Stavanger, Jærbanen og strekningen Nelaug -Arendal.

Konkurransevinner Go-Ahead skal ha 250 millioner kroner i 2020, deretter gradvis fallende i de påfølgende årene. Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik anslo onsdag en besparelse fra dagens nivå på rundt 1,5 milliarder kroner over en ti års periode fra konkurransen og kontrakten med ny togoperatør. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.