Stjernen i grillen er blankpusset, sjåføren er antrukket i dress og bak de sotede bakrutene er det mørkt skinninteriør.

– Vi vil gjøre hverdagen litt enklere med å åpne døren, sier Snorre Jensen, som er driftsleder og sjåfør for selskapet Private Driver.

Taxinæringen sliter i motvind. I løpet av tre år har antallet kjørte kilometer falt 5,7 prosent, ifølge SSB.

Flere selskaper som tilbyr bil med privatsjåfør er nå kommet inn i markedet og mange av dem opplever vekst.

Jensen hevder at limousinservicen er konkurransedyktig på pris kvelder og i helger sammenlignet med taxinæringen. Skjønt, det er ikke lenger de lange amerikanske limousinene som dominerer markedet, men større tyske biler til over én million kroner.

– Snart har vi bare Mercedes. For det meste Mercedes E-klasse og minibusser av V-klasse, men vi har også en Rolls-Royce til tre millioner kroner.

Doblet på to år

Gründeren bak selskapet Private Driver, Usman Khan, startet med én bil for fem år siden. Nå har han 19 biler på veien.

– Flere velger å bruke privatsjåfør enn tidligere. Jeg hadde ikke klart dette for ti år siden, sier Khan, som tidligere har kjørt taxi på deltid.

Omsetningen er fordoblet i løpet av to år. I fjor hadde selskapet inntekter på knappe 17 millioner kroner.

– Blant nordmenn er dette nå mer akseptert.

Privatsjåførservicen retter seg inn mot ulike segmenter for å få best mulig utnyttelse av bilparken. Utenlandske turister om sommeren, bedriftskunder på ukedagene og privatmarkedet kveld og helg. Snorre Jensen jobber 12-timers skift for å håndtere oppdragene.
Privatsjåførservicen retter seg inn mot ulike segmenter for å få best mulig utnyttelse av bilparken. Utenlandske turister om sommeren, bedriftskunder på ukedagene og privatmarkedet kveld og helg. Snorre Jensen jobber 12-timers skift for å håndtere oppdragene. (Foto: Javad Parsa)

Eieren av Private Driver merker at holdningen er forandret seg.

– Tidligere var det bare statsministeren og Kjell Inge Røkke som hadde privatsjåfør. Nå synes mange det er kult å kjøre denne typen biler.

Siden denne typen kjøring er løyvepliktig, er antallet selskapsvognløyver en begrensning for videre vekst.

Uber og ut

Midt i ukene dominerer bedriftskundene, som ofte benytter privatsjåfør til og fra Gardermoen.

– 80 prosent av omsetningen vår er bedrifter.

Fra torsdag til lørdag er det privatkunder som står bak de fleste bestillingene. Noen av disse turene formidles av Uber, men Khan påpeker at denne kjøringen utgjør en mindre andel av totalen.

– Vi lever mest av dagkjøring og forsøker å bygge oss opp med egen kjøring. Vi er det første limousinselskapet med egen app for forhåndsbestilte turer.

Uber hadde en kronglete oppstart i Norge da de lanserte tjenesten Uber Pop i Norge. Uber møtte kraftig motstand både fra taxinæringen og myndighetene. Til slutt valgte det amerikanske selskapet å avvikle Uber Pop som var basert på partnersjåfører uten selskapsvognløyve. Til gjengjeld ble tjenesten Uber Black, som er basert på biler med selskapsvognløyve, videreført.

– Uber har vært en banebryter, sier Khan.

Kjører rike amerikanere

Han mener at nordmenn har latt seg påvirke av tilbudet om privatsjåfør i andre land.

– Nå om sommeren er turisme det eneste vi lever av. Vi kjører rike amerikanere, folk fra Saudi-Arabia, Emiratene og India som ikke er vant med å kjøre taxi.

Disse turene formidles ofte av reisebyråer og reisearrangører som koordinerer turer for innkommende turister til Norge.

I fjor gikk selskapet med nærmere en million i underskudd.

– Vi har økt mye, men det koster å vokse. Lønnskostnadene økte med 2,5 millioner kroner i fjor. Våre sjåfører går på fast timelønn uansett hvor mange oppdrag vi har. Vi prøvde oss litt frem i fjor, men nå har vi funnet en bedre modell som gjør at resultatet er bedre i år.

DN har tidigere fortalt at de mest lukrative kundene til SAS som har Diamond- og Pandion-status på Eurobonus-kortet kunne booke privatsjåfør helt frem til døren. Tilbudet ble presentert av tidligere SAS-topp Eivind Roald.

– Etter at Roald sluttet har det blitt mindre av den kjøringen. Det var tydelig at ikke det ble noen suksess, sier Khan.

Ut med lang bil

Private Driver er ikke den eneste tilbyderen av privatsjåfør som opplever vekst.

Nykommeren Lux Limo har gått fra 6,2 til 9,8 millioner i løpet av de to siste årene. Dette selskapet kjører for Uber Black.

Veletablerte Bislet Limousine økte omsetningen fra 29 til 32 millioner kroner i fjor.

Da DN omtalte limousinmarkedet i 2014, fortalte lederen for Bislet Limousine at selskapet hadde kvittet seg med de lange bilene.

– Artister vil heller ha en fin Mercedes enn en lang limousin, fortalte Morten Stovner-Sørlie.

I fjor begynte selskapet å kjøre for Uber Black for å utnytte ledig kapasitet. Sørlie mener at konkurransesituasjonen mot drosjenæringen ikke er av ny dato.

– Vi har alltid hatt konkurranse mot drosjene. Ofte ligger vi litt høyere i pris, men det har sammenheng med service og kvalitet. Det virker som at kundene setter pris på det og er villige til å betale litt ekstra.

Bislet Limousine har en tredjedel av de 80–90 selskapsvognløyvene som det er satt tak for i Oslo.

Lederen for Bislet Limousine etterlyser mer kontroll fra politiet av biler som kjører selskapsvognløyve. Sørlie har merket seg at biler fra andre fylker kjører i Oslo til tross for at det er stilt krav om at turene skal starte, stoppe eller kjøre gjennom eget løyvedistrikt.

DN har ikke lyktes å få en kommentar fra taxinæringen.

Trer frem i mørket

Når byen roer seg ned om kvelden, blir de svarte bilene mer iøynefallende i utelivsområder og ved hotellene.

– Bilene blir vasket hver dag. Kundene liker at det er litt strikt stil, sier Snorre Jensen.(Vilkår)

Elbilen som skal erstatte din konvensjonelle bil
Det norske markedet skriker etter elbiler med lang rekkevidde. Her er den de skriker høyest etter.
02:33
Publisert: