Ruter har evaluert prosjektet og har nå konkludert med at tilbudet ble godt mottatt. Det ble imidlertid også påpekt og observert mange trafikkfarlige situasjoner rundt bussen, skriver Budstikka.

Omgivelsene med både myke og harde trafikanter er årsaken, siden bussene ikke kan tolke situasjoner, blikk og følelser.

– Uventede bråstopp

– Bussen hadde noen uventede bråstopp, som ikke kunne forklares med personer eller gjenstander rundt, heter det i evalueringen.

I løpet av testperioden ble det gjennomført 10.000 reiser. På Fornebu var det en vert om bord som kunne ta over kontrollen på kjøretøyet ved behov.

Det var Obos som tok initiativet til prosjektet, som ble ledet av IT-konsulentfirmaet Acando. Bærum kommune, Ruter og Nobina samarbeidet med Obos.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.