Vietnam og Singapore var ment å være viktige brikker i handelssamarbeidet Trans-Pacific Partnership (TPP). Donald Trump gjorde det i forrige uke klart at det første han vil gjøre som president er å trekke USA fra forhandlingene. Japans statsminister Shinzo Abe mener TPP er dødt.

Ambisiøst prosjekt

Singapores statsminister Lee Hsien Loong har åpent kritisert Trumps utenrikspolitikk. Miniputtstaten i Sørøst-Asia, med vel fem millioner innbyggere, overlever takket være handel med omverdenen. Lee ønsker fortgang i planene om et sørøstasiatisk fellesmarked.

Singapore og Malaysia er i sluttforhandlinger om å bygge hurtigtog mellom Singapore og den malaysiske hovedstaden Kuala Lumpur. Med en hastighet på inntil 300 kilometer i timen skal strekningen kunne gjøres unna på 90 minutter – mot over fem timer i dag.

En intensjonsavtale ble undertegnet i juli og i løpet av de neste dagene skal en endelig avtale være på plass.

– Vi er nesten i havn. Dette er et ambisiøst prosjekt, svært komplisert og dyrt. Jeg håper at når jeg møter statsminister Najib Razak skal de siste detaljene være på plass for en detaljert avtale som begge landene støtter fullt ut, sa Singapores statsminister i et intervju med Bernama på onsdag.

Kinesisk silkevei

Prosjektet forventes å koste 120 milliarder kroner. Tyske, japanske og kinesiske selskaper har indikert at de vil delta i budrunden i 2017. 

Første spadestikk skal skje i 2018 og åpning forventes i 2026. Tyskland undertegnet en intensjonsavtale i forrige uke.

Japans statsminister Shinzo Abe håper å eksportere japansk lyntogteknologi til Sørøst-Asia. Han har som mål at japanske selskaper skal kapre infrastrukturkontrakter på 2500 milliarder kroner i utlandet fra 2015 til 2020. Det vil skje i konkurranse med kinesiske selskaper.

– Jeg snakket med Malaysias statsminister og jeg har forventninger om at den japanske teknologien vil bli brukt. Det vil være full åpenhet rundt det japanske forslaget, sa Abe under et møte i forrige uke.

Kina har egne planer for Sørøst-Asia. De ønsker å bygge et nettverk av moderne jernbanelinjer i Sørøst-Asia og knytte disse mot Kina. Dette er en del av Silkeveiprosjektet som strekker seg til Sentral-Asia, Midtøsten, Afrika og til Hellas.

Kniver om storkontrakter

Thailandske myndigheter har godkjent nye jernbanestrekninger fra grensen til Laos og til havneområder sørøst for Bangkok. De langsiktige planene er at det skal være mulig å reise fra Kina til Singapore med lyntog innen 15 år.

En intensjonsavtale er undertegnet mellom Kina og Thailand, men prosjektet har stoppet opp etter at den kinesiske finansieringen ble for dyr for Thailand. Japan har dukket opp i forhandlingene med langt billigere yen-finansiering.

Det thailandske jernbaneverket har godkjent hurtigtog fra Bangkok til feriebyen Hua Hin – 170 kilometer sør for Bangkok, med byggestart i 2018. Den thailandske regjeringen har godkjent infrastrukturinvesteringer på over 400 milliarder kroner.

– Vi skal holde samtaler med Malaysia for å vurdere å forlenge denne linjen til den malaysiske grensen. Vi ser på en europeisk modell hvor effektive jernbanenettverk kan erstatte fly, sa Thailands samferdselsminister Arkhom Termpittayapaisith denne uken.

Bangkok til Kuala Lumpur skal kunne gjøres unna på syv timer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Stor usikkerhet før viktig oljemøte
DNs kommentator Bård Bjerkholt om morgendagens Opec-møte.
02:37
Publisert: