Onsdag meldte finansminister Siv Jensen at overgangen til de nye målereglene vil bli utsatt til 2020.

I utgangspunktet skulle den nye metoden brukes som grunnlag for beregning av engangsavgifter fra 1. januar 2019. Årsaken til utsettelsen er ifølge Jensen at overgangen må gjennomføres på en forutsigbar måte.

– Det er usikkert hvor mye utslippsverdiene vil øke med den nye metoden. Vi mener det er behov for et bedre og mer sikkert datagrunnlag før vi innfører en slik endring, sier Jensen.

Utsettelsen fikk støtte fra Naf.

– Dette kommer sent, men godt fra regjeringen og Siv Jensen. Utsettelsen gir en forutsigbarhet for bilkjøperne. Naf er glade for at regjeringen nå ser det vi over lang tid har advart mot – at et slikt hopp i avgiftene vil forsinke en helt nødvendig grønn omlegging av bilparken, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i Naf til DN.

Camilla Ryste er kommunikasjonssjef i Naf.
Camilla Ryste er kommunikasjonssjef i Naf. (Foto: Marit Hommedal/NTB Scanpix)

«Banal regnefeil»

Rystes uttalelse blir ikke tatt godt imot av daglig leder Marius Holm i Miljøstiftelsen Zero. Holm understreker at han støtter en utsettelse i ett år, men at det må innebære at den nye metoden innføres i 2020.

Han kan ikke forstå hvordan Naf kan regne seg frem til at et hopp i avgiftene som følge av den nye målemetoden vil forsinke en grønn omlegging av bilparken.

– Jeg blir oppgitt av en så banal regnefeil. Poenget er jo at vi må forhindre at nye, forurensende biler blir solgt. En ny diesel- eller bensinbil gir 15 år med nye utslipp. Det vil gi konsekvenser for hvorvidt vi når 2030-målene i Norge, sier Holm.

Han påpeker at en bruktbil med ett til to leveår har bedre «regnskap» enn en ny bil.

– Det logiske regnestykket er jo at det blir høyere utslipp jo høyere salget er av forurensende biler. Hvis bilsalget går ned, i påvente av at vi får flere elbiler inn i bilparken, er det svært bra for klimautslippene, sier Holm.

«Urealistisk»

Camilla Ryste understreker at Naf er for innføringen av WLTP i 2020.

– Men overgangen kan ikke innebære et avgiftshopp for fossilbilene, sier hun.

– Folk er godt i gang med å velge de bilene som har lave utslipp, så nå må vi ikke være så ivrige at bilavgiftene mister støtte hos bilkjøperne og forsinker den grønne omleggingen av bilparken, tilføyer hun.

Ryste mener i tillegg at det vil gå mange år før elbilene kan dekke behovene til alle bilister, og at mange ikke har mulighet til å skaffe seg en elbil på grunn av lange ventelister og dårlig infrastruktur.

– Det er en god grunn til at politikerne har satt en frist til 2025 før alle nye biler som selges, skal være nullutslippsbiler. Tiden trengs for å få både teknologi og infrastruktur på plass. I mellomtiden er det urealistisk at ingen skal kjøpe nybil. Da er en nyere og mer trafikksikker bil med lavere utslipp bedre enn gamle fossilbiler, sier Ryste.

Ingen politisk kamp

Finanspolitisk talsperson Kari Elisabeth Kaski i SV er kritisk til utsettelsen.

Kari Elisabeth Kaski er finanspolitisk talsperson i SV.
Kari Elisabeth Kaski er finanspolitisk talsperson i SV. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

– Vi er veldig skuffet over at regjeringen setter på bremsene med å innføre det nye systemet. Vi frykter at forbrukere vil bli lurt til å kjøpe bensin- og dieselbiler, sier Kaski til DN.

Hun får støtte av Naturvernforbundet.

– Dette er svært skuffende. Den gamle målemetoden viser systematisk altfor lave utslippstall og gir inntrykk av at bilparken er mye mer klimavennlig enn den faktisk er. Det gjør at biler med høye CO2-utslipp blir altfor billige. Å videreføre denne utdaterte målemetoden er å lure seg selv, sier leder Silje Ask Lundberg i Naturvernforbundet.

Men det blir trolig ingen politisk kamp om utsettelsen. Finanspolitisk talsperson i KrF, Kjell Ingolf Ropstad, støtter utsettelsen.

Kjell Ingolf Ropstad er nestleder i KrF.
Kjell Ingolf Ropstad er nestleder i KrF. (Foto: Nicklas Knudsen)

– Jeg synes avgjørelsen er klok. Dette burde vært på plass for lenge siden, men når vi nå er kommet hit er dette en grei måte å skape forutsigbarhet på. Da får vi en viktig debatt om hvordan omleggingen skal gjøres på en best mulig måte som ikke skaper uforutsigbarhet og kort tid til tilpasning, skriver han i en epost til DN.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Fikk nok av å se «glattceller bli solgt over takst» – flyttet inn i flytende bolig
– Kan fungere som dame- eller herremagnet, sier Ivar Fredrik Mølmen (28).
01:47
Publisert: