På oppdrag fra Stortingets granskningskommisjon har Håkon Winterseth og Ståle W.

Eilertsen i selskapet Firesafe gått dypere inn i brannkatastrofen enn noen andre har gjort.

Bergensavisen skriver at branningeniørene er sikre på at brannene om bord på Scandinavian Star, som krevde 159 menneskeliv i 1990, ikke kan ha skjedd uten aktive sabotører om bord. De mener også at politiets teori om følgebranner som følge av brannspredning via varmespredning i skipets konstruksjon ikke er fysisk mulig.

– At brannen skal ha ventet i over 20 timer for så å ha hoppet inn midt i skipet 26 meter lenger fremme med uskadede områder mellom, under og over, vil ganske enkelt stride mot naturlovene, sier Winterseth til avisen.

Mens det tidligere er påvist minst fire uavhengige arnesteder, fastslås det nå at tallet er minst syv.

Brannrapporten ble overlevert til granskningskommisjon 31. oktober i fjor.

– Det bes om forståelse for at kommisjonen ikke kan kommentere sitt arbeid fortløpende underveis, sier kommisjonsleder Frank K. Olsen, som tar sikte på å avgi rapporten innen fristen 1. juni 2017.

Oslo-politiet henla i august i fjor etterforskningen av brannen på grunn av manglende bevis. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.