Den største endringen med reformen er at behovsprøvingen på drosjeløyver blir fjernet, noe som betyr at det ikke lengre vil være et fast antall aktører i næringen. Det vil bli dermed bli enklere å etablere seg i bransjen.

Taxibransjen er hardt rammet av koronapandemien. Samtidig har mange sjåfører slitt med å få dagpenger fordi de går på jobb, men ikke har kunder, skriver Klassekampen.

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum kaller situasjonen den største krisen taxinæringen noensinne har stått i.

– Når det er mange drosjer, blir det lite å gjøre for hver sjåfør, og da må de jobbe lengre dager. Da blir det flere biler ute. Mens på bygda blir det vanskeligere å få tak i drosje, fordi der lønner det seg ikke å kjøre, sier Vedum til avisen.

Raymond Johansen (Ap) i Oslo er også kritisk. Han mener det er helt feil å innføre reformen nå, når tusenvis av arbeidsplasser allerede er i fare.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) mener næringen i dag er lite fleksibel og tilpasset etterspørselen. Han sier til Klassekampen at han tror heller ikke tror det har vært optimalt for arbeidstagerne slik de har det nå.

– At det er bare negativt å jobbe i en næring hvor det er god konkurranse, det synes jeg er en kortslutning. Det er mange som jobber i en næring med god konkurranse, som er fornøyd med det, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.