TØI har på oppdrag av flere drosjeselskaper i Oslo undersøkt ulike drosjereguleringer, blant annet regjerings frislipp. Ifølge TØI kom regjeringens løsning ut som det dårligste alternativet av fem, skriver Klassekampen.

1. juli neste år liberaliseres drosjemarkedet i byene, noe som innebærer at lokalpolitikerne ikke kan begrense antall taxiløyver etter behov og plikten om å tilhøre en taxisentral faller bort. Trolig vil taxitjenester som Uber oppfylle de nye kravene og bli tillatt, skriver avisen.

Til stryk

På tre av fem kriterier får drosjereformen til stryk og vil føre til en «svært utfordrende situasjon» når det gjelder lønns- og arbeidsvilkår, samt myndighetenes evne til å føre kontroll med skatter og avgifter og kundenes opplevelse av drosjetjenestene i gatemarkedet.

Det vil bli flere aktører og selvstendig næringsdrivende med endringene.

– Lønns- og arbeidsvilkår er i utgangspunktet dårlige og vil gå fra vondt til verre, sier forsker Jørgen Aarhaug.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.