Fra og med neste år vil EU innføre nye og tøffere utslippskrav for bilprodusenter, og det tvinger Fiat Chrysler til å ta ukonvensjonelle grep, ifølge Financial Times.

Søndag melder den britiske avisen at Fiat Chrysler har gått med på å betale «flere hundre millioner euro» til Tesla for at elbilene deres skal bli regnet som en del av bilparken til Fiat Chrysler.

Inntoget av elbiler i bilparken vil senke det gjennomsnittlige CO2-utslippene per kjøretøy til et lovlig nivå.

Fra og med neste år vil EU skjerpe utslippskravene til kun 95 gram CO2 per kilometer.

Unngår kjempebot

I fjor hadde kjøretøyene til Fiat Chrysler et gjennomsnittlig utslipp på 123 gram per kilometer, ifølge UBS, som har uttalt at bilprodusenter har den «høyeste risikoen for å ikke møte kravet fra EU».

Analytikere i Jefferies har spådd at Fiat Chrysler vil kunne motta en bot på to milliarder euro i 2021 når de nye kravene blir en del av lovverket.

Takket være samarbeidet med Tesla kan den italienske bilprodusenten nå trolig unngå denne boten.

Regelverket til EU tillater bilprodusenter å slå sammen flere biltyper i bilparken sin, noe som har tillatt Volkswagen å inkludere VW, Seat og Skoda i samme bilpark som Porsche og Audi, for å få ned de gjennomsnittlige utslippene.

Regelverket tillater også at konkurrenter danner bilparker sammen, men så langt har ingen gjort dette.

Samarbeid mellom konkurrenter

– Dette er første gang to fullstendig separate bilprodusenter har slått sammen sine bilparker som en del av en strategi, sier Julia Poliscanova, seniordirektør i byrået Transport & Environment, til Financial Times.

– Med en gang man har slått sammen en bilpark, er den gyldig i flere år, forsetter hun.

Selv om Fiat Chrysler har planer om å selge hybride og elektriske biler i fremtiden, er det en kjensgjerning at de ligger et stykke bak en del konkurrenter på dette området.

Financial Times viser til en melding lagt ut på hjemmesidene til Europakommisjonen om at Fiat Chrysler inngikk et samarbeid med Tesla den 25. februar.

Ifølge meldingen skal Tesla-bilene inn i samme bilpark som Alfa Romeo, Jeep og Maserati.

De finansielle detaljene rundt avtalen kommer ikke frem av meldingen, og Fiat Chrysler har heller ikke ønsket å kommentere saken overfor Financial Times. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.