– Erfaringen fra de to første konkurransene om trafikken på Sørlandsbanen og på strekningen i nord er gode. Togtilbudet blir minst like bra som i dag, samtidig som staten skal bruke vesentlig mindre skattepenger på å kjøpe togtilbud enn før, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

Jernbanedirektoratet orienterte om konkurranseutsettingen av trafikkpakke fire tirsdag formiddag.

Trafikkpakke fire omfatter følgende strekninger: L1 (Spikkestad-Lillestrøm, L 2 (Stabekk-Ski), L21 (Stabekk-Moss), L22 (Skøyen-Mysen), R20 (Oslo S-Halden), L3 (Oslo S-Jaren) og R30 (Oslo S-Gjøvik).

Tildelingen av kontrakt for togtilbudet vil etter planen finne sted høsten 2021. Planlagt trafikkstart er desember 2022, samtidig som Follobanen åpner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.