Selskapet skal investere 500 millioner dollar, tilsvarende 4,19 milliarder kroner, i et globalt prosjekt for å kartlegge hele verden, skrev Financial Times i fjor. 

Biler fra Uber har allerede kjørt på kryss og tvers av kontinenter for å kartlegge USA, Mexico, Canada, Sør-Afrika og Australia.

Mandag starter den massive jobben med å lage et kart over hele Asia. Først på listen er den allerede høyteknologiske republikken Singapore. 

Skal kartlegge trafikkmønstre

– Allerede eksisterende kart er et godt utgangspunkt, men det er en del informasjon om ikke er relevant for Uber, som for eksempel havets topografi. Det er andre ting vi må vite mer om, som trafikkmønstre og presise «pick-up» og «drop-off»-destinasjoner, sier produktdirektør Manik Gupta i Uber en pressemelding.

Ubers vekst har i stor grad vært basert på allerede eksisterende hardware og software som smarttelefoner og biler, men nå skal selskapet satse på egen kartteknologi for å sikre langsiktig vekst, ifølge Financial Times. 

Kartleggingen skal foregå ved at biler som allerede kjører for Uber blir utstyrt med kartleggingsenheter som skal hente inn data fra de daglige turene. 

– Vi må være i stand til å tilby en problemfri opplevelse i deler av verden hvor det ikke er detaljerte kart – eller veiskilt, sier Gupta. 

Sliter i Asia

Uber har imidlertid ikke hatt bare problemfrie opplevelser i Asia. 

De kaotiske byene i Sørøst-Asia er blitt identifisert som et av de viktigste satsingsområdene for selskapet, men det får ikke ha markedet alene. Lokale reguleringer gjør at den tradisjonelle taxinæringen beskyttes.

Transporttjenesten Grab, Sørøst-Asias svar på Uber, har hentet inn over 700 millioner dollar fra investorer og opererer i seks land. Det malaysiske selskapet har nylig lansert tjenesten «Grab Coach» i Singapore som gir reisende muligheten til å bestille en privat buss med opptil 40 seter, skriver Techcrunch. 

Uber har prøvd å slå seg opp i Kina, men satsingen endte med å koste selskapet om lag én milliard i året. Derfor solgte Uber den delen av virksomheten til den kinesiske konkurrenten Didi Chuxing, som er blant investorene i Grab. Uber eier nå 20 prosent av aksjene i Didi Chuxing. 

Også i India møter Uber motstand i den lokale konkurrenten Ola, som kjører deg rundt for 3,35 dollar i timen.

 Måtte punge ut for å ha overvåket kunder

– Jeg er spent på hvordan kart kan legge verden ved våre føtter, forbedre hverdagslivet, påvirke milliarder av mennesker og muliggjøre innovasjoner vi ikke kan forestille oss i dag. Dette er den type smart innovasjon som vil hjelpe Singapore med å bevege seg fremover, skriver produktdirektør Gupta i Uber i pressemeldingen. 

Han forsikrer kundene sine om at det ikke vil bli tatt bilder ved holdepunktene eller at annet data vil bli offentliggjort.

Uber har tidligere vært i en rekke rettslige klammerier for å ha overvåket kunder. 

Ifølge en rettserklæring fra en tidligere rettsetteforsker i Uber skal ansatte i selskapet angivelig ha kunnet spore ekskjærester, tidligere ektefeller, kjendiser, høyprofilerte politikere og nære bekjente av andre ansatte.

I januar i fjor inngikk Uber et forlik med New Yorks statsadvokat og måtte betale en bot på 20.000 dollar for en sikkerhetsbrist i selskapets såkalte «God View-program», som gir ansatte tilgang til å spore kunder uten tillatelse.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.