Cruiseskipet «Viking Sky» trosset det varslede uværet og seilte over den beryktede strekningen Hustadvika lørdag ettermiddag der det fikk motorstopp ved 14-tiden. Der havnet skipet i et drama som gjorde at skipet måtte sende ut mayday-signaler. Skipet beveget seg mot grunnene, og det ble nødvendig å evakuere cruisebåten fra luften mens den lå i åpen sjø.

Nå stilles det spørsmål om hvorfor kapteinen valgte å krysse havstrekningen i uværet.

Hurtigruten valgte å utsette avgangen fra Bergen et halvt døgn på grunn av værforholdene.

– Jeg kan ikke forstå at de gjorde det. Hvor i all videste verden var ledelsen og sjømannskapet, sier den tidligere redningsskøyteskipperen Magne Sætren fra Måløy.

Selv har han flere tiårs erfaring fra redningsskøyten ved Stad.

– Med denne vindstyrken så lå alle andre i havn, mens dette skipet gikk over åpent hav. Det var ikke nødvendig å gå ut, ikke minst med tanke på passasjerene, sier Sætren.

Han mener kapteinen ikke kunne forutse motorstopp, men at han uansett burde ta forholdsregler.

Han har spesielt lagt merke til at det fløt med løse gjenstander. 20 personer er sendt på sykehus, deriblant tre alvorlig.

– Med slingringen som oppstår med slike bølger, er man helt avhengig av å sikre slik at alle løse gjenstander står støtt. Hvis man ikke beskytter, risikerer man å knuse alt innvendig. Det føyk gjenstander om bord som gjorde det livsfarlig, sier Sætren.

Cruiseskipet Viking Sky ankommer Molde etter problemene som oppsto over Hustadvika i Møre og Romsdal lørdag.
Cruiseskipet Viking Sky ankommer Molde etter problemene som oppsto over Hustadvika i Møre og Romsdal lørdag. (Foto: Svein Ove Ekornesvåg/NTB Scanpix)

DN har ikke lyktes i å komme i kontakt med rederiets eier Torstein Hagen, som kom til Molde lørdag kveld. Overfor Bergens Tidende (BT) avviser Hagen avviser at rederiet tok en økonomisk motivert sjanse i uværet for å holde seilingsplanen og ankomme London tirsdag.

– Det er ikke slik vi driver, sier Hagen til BT.

Hagen er nå i møte med passasjerer som er berget i land.

– Torstein Hagen har ikke tid til å diskutere dette nå som operasjonen pågår. Han er nå mest opptatt med å ivareta passasjerene og mannskapet om bord. Det er derfor han er i Møre og Romsdal, sier Hagens kommunikasjonsrådgiver Jon Mørland.

Det er Wilhelmsen Ship Management som opererer skipet som nå er på vei inn til Molde. DN har forelagt kritikken for selskapet.

– Jeg kan bekrefte av vi har teknisk management, sier Håkon Lenz som er toppsjef i Wilhelmsen Ship Management.

Det innebærer at Wilhelmsen har ansvaret for det maritime personellet fra broen ned til maskinrommet.

Cruiseskipet «Viking Sky» ankom Molde etter problemene som oppsto over Hustadvika i Møre og Romsdal lørdag.
Cruiseskipet «Viking Sky» ankom Molde etter problemene som oppsto over Hustadvika i Møre og Romsdal lørdag. (Foto: Svein Ove Ekornesvåg/NTB Scanpix)

– En kaptein har det øverste ansvaret for et skip. I denne fasen er det likevel viktig å understreke at det nå skal gjøres undersøkelser av hva som har skjedd. Skyld og ansvar for tidlig til å stilling til, sier kommunikasjonssjef Marius Steen i Wilhelmsen.

Han ønsker ikke å kommentere om det var kontakt mellom rederiet Viking og Wilhelmsen om seilingsruten i forkant av hendelsen. Han vil heller ikke uttale seg om kritikken fra Magne Sætren.

– Nå handler det om å få skipet trygt i havn.

Torstein Hagens rederi Viking cruises er mest kjent for sine 60 elveskip som går i kanaler rundt om i Europa, men rederiet eier også seks cruiseskip som både går europeisk farvann og på andre kontinenter. Selv har Hagen base i Sveits.

Måtte reddes med helikopter

Skipet var på vei fra Tromsø til Stavanger da problemene oppsto lørdag ettermiddag. Da hadde skipet droppet anløpet i Bodø på grunn av været.

Sætren mener det var svært vanskelig redningsoperasjon når skipet nærmet seg grunnen utenfor Hustad.

Magne Sætren
Magne Sætren (Foto: Frode Rostad/Redningsselskapet)

Samtidig lar han seg imponere av deler av redningsaksjonen.

– Jeg er veldig imponert over mottaksapparatet på land og helikopteroperasjonen. I dag har vi ikke annet enn redningshelikoptrene i åpent hav. Jeg er enig i at der har vi verdens beste redningsfolk.

Helikopterkapasiteten var knapp da skipet med de 1373 personene om bord sendte ut mayday-melding. Tre helikoptre lå rundt skipet, mens passasjerer ble evakuert, ifølge tjenesten Marine Traffic. Kapasiteten på hvert helikopter var bare 15–20 personer.

Søndag formiddag var rundt 479 passasjerer evakuert med helikopter.

Mange passasjerer skal være traumatisert etter der dramatiske redningsoperasjonen, ifølge Røde Kors. Mange skal også ha fått brudd og kuttskader.

Fra passasjerene på skipet kommer det nå sterke beskrivelser.

– Plutselig var det et vindu eller en dør som ga etter da en flere meter høy bølge skyllet inn. Vannet rev med seg bord, stoler, glass og 20 til 30 personer rett foran meg. Kona mi satt rett foran meg og plutselig var hun borte. Da tenkte jeg: Dette er slutten, sier amerikanske Rodney Horgen til NRK.

Torstein Hagens rederi Viking cruises er mest kjent for sine 60 elveskip som går i kanaler rundt om i Europa, men rederiet eier også seks cruiseskip som både går europeisk farvann og på andre kontinenter
Torstein Hagens rederi Viking cruises er mest kjent for sine 60 elveskip som går i kanaler rundt om i Europa, men rederiet eier også seks cruiseskip som både går europeisk farvann og på andre kontinenter (Foto: Svein Ove Ekornesvåg/NTB Scanpix)

Skipet vugget fra side til side, i det som var en surrealistisk opplevelse.

– Mange tanker gikk gjennom hodet mitt og jeg tenkte på Titanic.

De to redningsskøytene som ble sendt ut til skipet måtte snu på grunn av æret. Sætren er kritisk til at redningsselskapet ikke har kapasitet når skip går på skjær på de mest utsatte havstrekningene.

– Vårt motto var at når andre skip gikk, så gikk vi ut. Dessverre har ikke redningsselskapet båter i slikt vær. De lette redningsskøytene er ikke til hjelp i slike situasjoner.

Politiet i Møre og Romsdal opplyser at det ikke er tatt stilling til om det vil bli innledet etterforskning.

– Vi er nå kun i en redningsfase, sier operasjonsleder Tove Anita Asp mens skipet er på vei inn til Molde.

Hurtigruten ventet

Basert på værmeldingen valgte Hurtigruten å holde igjen sine skip for å unngå å krysse Stad og Hustadvika. Rederiet krysser Hustadvika 700 ganger i løpet av året.

– På grunn av det dårlige været valgte kapteinen å utsette avgangen fra Bergen et halvt døgn. Dermed gikk skipet fra Bergen lørdag morgen, og passerte Hustadvika søndag morgen i stedet for lørdag kveld, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten.

Også sørgående hurtigrute ble holdt igjen på grunn av værforholdene.

– Et annet skip skulle seilt sørover fra Trondheim lørdag morgen, og passert gjennom uværet i retning Bergen på ettermiddagen og kvelden. På grunn av værmeldingene, valgte kapteinen å bli liggende i Trondheim. I stedet har vi har leid inn fly for å frakte passasjerene til og fra Bergen, sier Ege.

Til syvende og sist er det kapteinen som avgjør om skipet skal krysse de utsatte strekningene

– Om vi seiler, blir liggende til kai eller må droppe anløp i såpass dårlig vær som det har vært langs kysten siste døgnet, er det kapteinene om bord som bestemmer. Det hender noen få ganger i året at vi velger å bli liggende og vente til været løyer, sier Ege.

Kapteinens avgjørelse om å gå over Hustadvika i uværet var i tråd med de rådene han fikk av de to losene som var om bord, skrev Bergens Tidende søndag ettermiddag.

– Det var ingenting som tilsa at et skip som Viking Sky» ikke skulle gå denne strekningen i det været som var, sier kommunikasjonsdirektør Solveig Moe Frøland i Kystverket.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Det er ikke første gang man får en slik personkarakteristikk som dame
Anne Gjøen reagerer på omtalen av Hydro-sjef Hilde Merete Aasheim.
01:53
Publisert: