Voi økte sine løpende inntekter nesten femti ganger i løpet av 2019. Likevel fikk selskapet et underskudd på 770 millioner svenske kroner i fjor, tilsvarende 715 millioner norske kroner etter gjennomsnittskursen for 2019.
– 2019 var et år der det ble investert veldig mye, sier finansdirektør Mathias Hermansson i Voi.
Hermansson forteller at juni var første lønnsomme måned for operatøren som tilbyr elsparkesykler i 11 land og 40 byer. Salget for juni var på linje med samme måned i 2019.
Selskapet har fått en kraftig oppsving etter at nedstengningen som følge av koronaviruset er blitt lempet i mange europeiske land.
– Koronaviruset har økt etterspørselen etter våre tjenester, og vi er forberedt på å øke tilbudet vårt som følge av den sterke trenden vi ser vil komme i tiden etter covid-19, sier Hermansson.
Voi er nå topp to i Europa, sammen med Tier, når det gjelder utleie av elsparkesykler, ifølge Hermannson.
Selskapet har fortsatt som mål å være lønnsomt i hele regnskapsåret 2021.
Ny finansieringsavtale
Nå sikter Voi mot nye markeder med frisk kapital. Selskapet har fått på plass en ny finansieringsavtale med eksisterende og nye aksjonærer som vil bidra med opp til 30 millioner dollar, tilsvarende 280 millioner kroner.
Reuters skriver at Voi vil ha en verdsettelse på 270 millioner dollar, eller 2,5 milliarder kroner, etter at den nye runden finansiering er fullført, ifølge Hermansson.
Storbritannia er det neste landet som står for døren.
– Vi regner med å bli tildelt lisenser i løpet av de neste ukene, noe som vil gi byer og tettsteder i Storbritannia mikromobilitet for første gang, sier Hermansson.
– Landet kan bli en av Europas største markeder, sier han.
Hermansson gir honnør til hvordan de er blitt møtt av britiske myndigheter.
– Vi har registrert stor interesse fra britiske myndigheter for hvordan Voi kan samarbeide med dem for å lansere denne miljøvennlige transportformen, som også kan erstatte biltrafikk i byer, sier finansdirektøren.
Ønsker krav – og fremgang
Hermansson påpeker at selskapet har en lang tidshorisont på sin virksomhet.
– Vi er fortsatt bare fem minutter inn i en VM-finale i fotball. Vi kan forbedre oss enormt mye mer, sier Hermansson.
Han skulle ønske at byer og myndigheter opptrer slik foreldre gjør overfor barna sine.
– Foreldre vil sette tydelige krav, men vil at barna skal bli fremgangsrike for det er det beste på lang sikt.
– Det viktige for oss er å bli verdens beste operatør av elsparkesykler, understreker Hermansson.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.