– Oi. Helgoland. Hva i himmelens navn gjør de? Hva i helsike? Skal det ikke være noen fly igjen i det hele tatt her nord, sier oppdretter Alf Gøran Knutsen.

Han serverer noen kraftige nordnorske gloser da han får vite av DN at flyselskapet Widerøe kutter 25 flyruter og 4000 avganger, for det meste i Nord-Norge. Knutsen driver et lakseselskap med nær en milliard kroner i omsetning rett utenfor Sandnessjøen og er avhengig av Widerøes flyruter til Bodø og Oslo.

– Det er jævla få fly allerede. De kutter i avganger vi bruker. Vi reiser mye til Bodø, Oslo og videre til kundene i USA. Nå blir det enda vanskeligere å komme seg rundt og å drive næring ute i distriktene, sier Knutsen.

– Oi. Helgoland. Hva i himmelens navn gjør de? Hva i helsike? Skal det ikke være noen fly igjen i det hele tatt her nord, sier oppdretter Alf Gøran Knutsen.
– Oi. Helgoland. Hva i himmelens navn gjør de? Hva i helsike? Skal det ikke være noen fly igjen i det hele tatt her nord, sier oppdretter Alf Gøran Knutsen. (Foto: Marius Fiskum)

Han får støtte fra Widerøes toppsjef Stein Nilsen.

– Det aller verste er at vi reduserer tilbud som distriktene er så avhengige av. Tilbudet blir for dårlig ute i distriktene. Dette blir en utfordring for våre kunder, sier Nilsen.

Skylder på økte avgifter

Økte avgifter og svekket kronekurs er to av årsakene Widerøe oppgir når det kutter 4000 avganger i året. Kuttene tilsvarer 15 prosent av den kommersielle produksjonen på kortbanenettet, og utgjør 3,5 prosent av omsetningen til Widerøe flyselskap.

– Vi har strevet med lønnsomheten i flere år på de kommersielle flyvningene på kortbanenettet. Når avgiftene på få år øker med 220 millioner kroner, blir det vanskelig, sier Nilsen.

Det er særlig de minste flyene som flyr de korteste rutene som sliter med lønnsomheten.

– Det er ikke økonomisk bærekraftig for Widerøe med flyruter med kraftig ulønnsomhet. Flyselskapet gikk med kraftig underskudd i 2018 og vil også gjøre det i 2019, sier Nilsen.

– Vi kan ikke fortsette hvert eneste år å drive flyselskap som går med underskudd, legger han til.

Konsernet Widerøe hadde i 2018 en omsetning på 4,5 milliarder kroner og fikk et resultat før skatt på kun 40 millioner kroner. Det gir en driftsmargin på under en prosent. Widerøe gikk ikke med underskudd i fjor, ifølge Nilsen, som sier at selskapet ikke kan fortsette med så lave marginer.

– Vi kan ikke investere noen ting med slike tall. Det er ikke bærekraftig over tid, sier han.

Ber regjeringen gripe inn

Hardest rammet blir Nordland, og særlig Evenes (Harstad/Narvik-lufthavn) der Widerøe legger ned rutene til Bodø og Andenes. Arbeidsgiverorganisasjonen NHO Nordland mener kuttene er svært alvorlig for næringslivet. Både Widerøe og NHO ber regjeringen gripe inn.

– Dette er kjempealvorlig. Flyrutene er trikken vår, det er det som binder oss sammen i nord. Nord-Norge er avhengig av å kunne kommunisere med resten av landet og verden. Næringslivet trenger disse flyrutene, sier rådgiver Daniel Helgesen i NHO Nordland.

– Dette må få konsekvenser. Regjeringen må inn med strakstiltak. Kutt i avgifter er det enkleste. Man må også vurdere om flere flyruter skal få statsstøtte, legger han til.

Samferdselsdepartementet varslet før jul at de i 2020 ville redusere tre avgifter for flyselskaper. Samtidig økte andre departement sju avgifter så mye at Widerøe betaler enda mer i avgifter i år enn ifjor.

- Samferdselsdepartementet reduserte våre avgifter med 40 millioner kroner, men samlet sett øker avgiftene i år med fem millioner kroner, sier Nilsen.

- Passasjeravgiften er krevende særlig på de korteste rutene, legger han til.

I samtaler med regjeringen.

Widerøe var i samtaler med samferdselsdepartementet før de vedtok rutekuttene. Selskapet har foreslått for departementet at flere flyruter blir en del av rutene som får statsstøtte og legges ut på anbud.

– Når vi legger ned flyruten mellom Bodø og Narvik, så har vi anbefalt at denne ruten legges ut på an på anbud. At det ikke er flyforbindelse mellom Narvik og Bodø er altfor svakt, sier Nilsen, som ikke vil fortelle om hvilke andre flyruter de foreslår bør få statsstøtte.

På Kvarøy må Knutsen ta båt inn til fastlandet før han kan ta fly videre til Bodø, Oslo eller kundene i USA.

- Prismessig har Widerøe gått bananas. De få flyavgangene som er igjen er dyre. Og kuttene i flyruter kommer i tillegg til at båt- og bussrutene her ute også blir kuttet ned, sier Knutsen.

Samferdselsdepartementet har så langt ikke svart på DNs henvendelser. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.