Hver tredje elev har store problemer på skolebenken, ifølge pedagogikkprofessor Peder Haug ved Høgskulen i Volda.

Haug mener at dagens skole er konstruert slik at mellom en tredel og en firedel av elevene ikke passer inn.

– Norsk skole burde ha plass til alle. Formålet med skolesystemet skal være å takle den utfordringen, men den er for stor til å overlates til hver enkelt lærer. Her må det skje endring, sier Haug til Dagbladet.

Han mener problemer på skolen kan føre til store vansker senere i livet.

– De som kommer seg gjennom skolen, klarer seg bedre enn dem som ikke fullfører. Mange av dem som ikke fullfører, ender som de store taperne. Ikke fullført grunnskole kan sees i sammenheng med arbeidsledighet, rus, kriminalitet og psykiatri, sier han.

- Bør satse på fellesskap
Professor i pedagogikk, Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark, er enig.

– Elevene tilbringer mye mer tid på skolen i dag enn før og får man problemer på skolen, får det naturligvis store konsekvenser, sier Nordahl.

Mer omsorg i skolen vil minke antall elever som føler seg utenfor, tror han.

– Norsk skole bør satse på fellesskap og mindre individualisert undervisning. Det er viktig å få lærere som kan vise nærhet og omsorg, og som bryr seg, sier Nordahl.

Han viser til at antall elever som blir overført til spesialskoler, har blitt doblet på tre år. Nordahl mener dette viser at det er den vanlige skolen som ikke virker.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.