Hver billett på ferjestrekningen Sommarøy-Tussøy-Sandneshamn i Troms er subsidiert med 1.930 kroner. Det er 3 registrerte fastboende på Tyssøy, skriver Dagens Næringsliv.

Sommarøy Cruise as. vant nylig anbudsruten Sommarøy-Tussøy-Sandneshamn med Troms fylkeskommune. Kontrakten gjelder i ti år fra 2010 og gir 2,3 millioner kroner i året brutto. Årlig fraktes 1.190 passasjerer på strekningen. Strekningen er trolig den mest subsidierte per passasjer av kystrutene her til lands, ifølge DNs beregninger.

Til sammenligning er en billett i Den Norske Opera subsidiert med rundt 1.600 kroner.

- Ikke ekstravagant

- Jeg tror ikke vi er spesielt ekstravagant. Enkelte ting er bare dyrere i utkanten. Det er pliktig med samband og en viss beredskap, og det er ikke alle plasser det er like billig å bygge vei, sier fylkesråd for samferdsel, Kari-Anne Opsal (Ap).

Som en del av den nye kontrakten skal nå Sommarøy Cruise bygge en ny båt som skal gå seks dager i uken.

- Det gikk veldig greit å få lån med statlig kontrakt som garanti, det var ingen spørsmål om egenkapital. Og etter at kontrakten ble inngått har det vært en rentenedgang. Jeg har regnet ut at jeg sparer minst 270.000 kroner i året på renter, og det var før den siste rentenedsettelsen, sier Kjetil Voll i Sommarøy Cruise til DN.

Eksemplene DN har innhentet fra ulike ferge-og hurtigbåtruter langs kysten, viser store forskjeller i tilskudd per passasjer. DN har funnet frem til rundt 20 fergeruter med over 500 kroner i støtte per billett.

-Forbannet
Hurtigbåtlinjen mellom Askøy og Bergen (Kleppestø og Nøstet) har desidert minst tilskudd i DNs utvalg, med åtte kroner i subsidier per billett.

Administrerende direktør i Bergen-Nordhordland Rutelag (BNR), Trygve Tønnesen, er fly forbannet på de store forskjellene i tilskuddsnivå rundt omkring i landet og truer med rettssak om det ikke blir mer penger for å drive ruten.

- Det er vanvittige forskjeller. Vi har årlig millionunderskudd, sist 3,5 millioner kroner, og andre ruter i selskapet subsidierer Askøy-ruten. Vi driver med 2009-priser, men får tilskudd etter 2003-nivå, sier Tønnesen til DN.

-Gratis ferge, treretters og vin
Forskningsleder ved Handelshøgskolen i Bodø, Gisle Solvoll, er ikke overrasket over de store forskjellene i billettsubsidier langs kysten i Norge. Men han sier at det ikke alltid er gunstig å bygge tunneler og broer i stedet for ferge og hurtigbåt.

- Det avhenger om en ser på hva som er lønnsomt for staten eller fylkeskommunen isolert sett, eller det lages et samfunnsøkonomisk regnestykke. Hvis du for eksempel ser på Eiksund-tunnelen i Møre om Romsdal så viser regnestykket at en for investerings- og driftskostnadene knyttet til tunnelen, kunne gitt brukerne gratis fergetransport i all fremtid og i tillegg servert dem en tre rettes middag på hver tur, og allikevel hatt penger til overs, sier Gisle Solvoll til DN.

Les også: Politisk flertall for supertog i Norge


Er subsidieringen av samferdsel i distriktene prisen vi må betale for å opprettholde spredt bosetting ?(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.