Regjeringen har bestemt at Helgeland skal få en ny flyplass til to milliarder kroner. Nabostriden om en ny flyplass på Helgeland har pågått i 30 år.

I 2011 falt alternativene bort da Luftfartstilsynet slo fast at Hauan ved Mo i Rana var det eneste med gode tekniske og operative forhold.

Hos Polarsirkelen lufthavn sto jubelen i taket for to uker siden da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) tok en snarvei og droppet såkalt konseptvalgutredning.

– Flyplassen har vært utredet i over 20 år. Vi ønsker ikke å hale det ut lenger enn nødvendig og derfor ber vi Avinor om å starte med detaljplanlegging, sier Solvik-Olsen til Dagens Næringsliv.

Feil å bygge
Gjennom NHO Luftfart sier SAS, Norwegian og Widerøe at det er feil å bygge den.

– Vi er skeptiske til beregningene av trafikk- og inntektsgrunnlag for den nye flyplassen. Det er usikkert om tallgrunnlaget er realistisk, sier Lars Kobberstad, Widerøe-sjef og styreleder i NHO Luftfart.

Han sier at Widerøe ikke tar stilling til flyplassvalg alene, men stiller seg bak utspillet fra NHO Luftfart.

- Skaffe et bedre grunnlag
Kobberstad sier det er feil å bygge flyplassen hvis dette binder to milliarder kroner i investeringer, da det finnes langt mer lønnsomme prosjekter som må gjennomføres.

Widerøe-sjefen har en klar mening om hva departementet bør gjøre før Avinor setter igang.

– De bør ihvertfall skaffe et bedre grunnlag om trafikk og kostnader før en bygging blir vedtatt. Et alternativ kan være å utvide eksisterende flyplasser, sier Kobberstad.

- Useriøse påstander
Daglig leder Henrik Johansen i Polarsirkelen lufthavnutvikling reagerer på at NHO Luftfart skaper tvil om passasjergrunnlaget ved den nye flyplassen.

Påstandene er useriøse, sier han om utspillet fra Lars Kobberstad.

– Widerøe-sjefen er ute etter å bevare monopolet på flytrafikk til og fra Helgeland.

Hittil har åtte kommuner og næringslivet brukt 25 millioner kroner på planlegging av flyplassen.

«Alle» som gikk ut av dette studiet i fjor fikk jobb

Norge er med i verdens mest eksklusive klubb

Les også: EU diskuterer flypassasjerers rettigheter


Sikkerhetskontrollen seks ganger dyrere på ti år (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.