Mange har hatt eller hørt om lærere som har problemer med å håndtere selv enkelt utstyr som videospillere og projektorer. Mens norske klasserom nå fylles opp av avansert datautstyr, mener Elevorganisasjonen at det er på sin plass å stille krav til lærerne. Lærerne må først kunne bruke datamaskiner pedagogisk før det vil være noen vits i å lære opp elevene, mener organisasjonens leder Halvard Hølleland.

– Det er ingen god løsning å gi alle elevene hver sin datamaskin hvis man ikke har en konkret plan for bruken, sier Hølleland til Aftenposten.

Leder Morten Søby i Forsknings- og kompetansenettverket for IT i utdanning (ITU) er også opptatt av lærernes datakompetanse.

– En skoleleder som fyller klasserommene med PCer uten å kreve at lærerne har digital kompetanse, får ikke uttelling for investeringen, sier Søby.

Han mener nyutdannede lærere ikke er kompetente til lærerrollen som den nye læreplanens digitale ferdigheter krever. Søby viser til at en lærer som er dårlig til å lese, nødvendigvis også er dårlig til å lære elevene å lese.

– På samme måte kan man ikke få god effekt av digital læring når lærerne mangler digital kompetanse, sier Søby.

IT-næringens interesseorganisasjon IKT Norge er ikke overraskende enig.

– Morgendagens arbeidsmarked krever folk som kan håndtere teknologi. Men det betinger at lærerne får den kompetansen de trenger til pedagogisk IKT-bruk, sier prosjektleder Heidi Arnesen Austlid i IKT-Norge.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.