En mer omfattende kjøreopplæring har ikke redusert ulykkestallene blant unge i trafikken. Særlig ferske mannlige sjåfører har lett for å havne i ulykker.

I 2005 ble kjøreopplæringen drastisk endret og antall obligatoriske timer mer enn tredoblet. Likevel viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) at ulykkesstatistikken for unge bilførere er stabile

Føreropplæringen ble endret for å få ned ulykkestallene blant ferske sjåfører. Særlig unge menn er utsatt.

– Fokuset på holdninger og risikobedømming er større nå, og det er lagt opp til at opplæringen skal ta lengre tid enn tidligere. Jeg vet ikke om opplæringen er blitt bedre. Når vi ser på ulykkestallene blir det klart at vi ikke er i mål, sier Ståle Lødemel, studieansvarlig ved trafikklærerutdanningen ved Høgskolen i Nord-Trøndelag, til Bergens Tidende.

Dagfinn Moe hos SINTEF, som har arbeidet med problematikken rundt unge bilførere og ulykker i mange år, sier at det ikke er mangel på kunnskap om trafikkregler som gjør at ungdom kjører farlig. Han mener at opplæringen må ta hensyn til at hos ungdom er områdene i hjernen som styrer emosjonelle impulser, sterkere enn impulsene som styrer planlegging og konsekvenstenkning.

– Alle som jobber med ungdom kjenner til denne turbulente fasen. Det er som å arbeide mot naturen, sier Moe.

– Vi kan bli flinkere til å nå fram til risikogruppen. Men vi må nok uansett regne med at unge havner i trafikkulykker, sier Moe.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.