– Medienes vinkling kan gi allmennheten en oppfatning om at Luftfartstilsynets tillit til Norwegian er svekket. Det er ikke tilfelle, understreker Luftfartstilsynet.

Inspeksjonen som ble fortatt 13. og 14. november, var et ordinært og varslet tilsyn som var rettet mot selskapets operative ledelse og organisasjon. Det avdekket til sammen 21 forskjellige avvik fra reglene som selskapet er pålagt å følge.

Sikkerheten ikke i fare
Blant avvikene var at mange ansatte ikke ser noen vits i å rapportere dersom de føler seg uskikket til å fly, fordi de ikke merker at det skjer noen endringer i arbeidsbelastningen likevel, skrev Aftenposten fredag.

Tilsynet viste også at opplæring av kabinansatte utenfor Skandinavia skjer uten godkjennelse fra Luftfartstilsynet, og inspeksjonen avslørte også betydelig misnøye blant passasjerene.

– Ingen av de avvikene som ble observert under tilsynet hos Norwegian, var av en slik art at de umiddelbart vil sette flysikkerheten i fare, presiserer Luftfartstilsynet.

Særdeles komplisert
Tilsynet mener det er viktig å få fram at antallet observerte avvik under et tilsyn i seg selv ikke er noe mål for sikkerhetstilstanden i et flyselskap.

– Et alvorlig avvik kan være nok til å sette et flyselskap på bakken, og dette har tidligere skjedd i norsk luftfart. De fleste avvikene gjelder våre observasjoner av uoverensstemmelser i forhold til regelverk eller selskapets prosedyrer og manualer, understreker tilsynet.

Ifølge Luftfartstilsynet er luftfartens regelverksstruktur særdeles komplisert, og alle selskaper er forpliktet til å følge ikke bare internasjonale og nasjonale regler, men også egne prosedyrer som de har etablert gjennom sitt manualverk.

Normalt med avvik
– Det er Luftfartstilsynets oppgave å følge med på at flyselskapene følger regelverket, og gi korrektiver der dette er nødvendig. Det er også normalt at vi finner avvik av ulik karakter gjennom våre tilsyn – avvik som i seg selv ikke utgjør en trussel mot flysikkerheten, understreker tilsynet.

6. januar meldte Norwegian at alle de 21 avvikene som ble funnet, var korrigert. Luftfartstilsynet har foreløpig godkjent 18 av korrigeringene, og har de tre siste til behandling. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.