Utsikter til åpen jernbanekonkurranse i tråd med ønsker fra EU og høyresiden skremmer ikke NSB-sjef Geir Isaksen.

EUs fjerde jernbanedirektiv har som mål å deregulere persontransporten på det norske jernbanenettet. Konsernsjef Geir Isaksen sier til Nationen at de er godt rustet, og viser til undersøkelser som viser høyere kvalitet og kundetilfredshet.

– Vi blir bare bedre og bedre. Målet vært er å være det beste alternativet uansett om det er konkurranse eller ikke, og det beste alternativet vinner, sier han.

Både Høyre, Frp Venstre og KrF er sterkt for en fornyelse av norsk jernbane med konkurranseutsetting. Norges samferdselsråd til EU, Olav Grimsbo, ønsker også aktører som Norwegian ned på bakken, fordi de har spisskompetanse på transport av store menneskemengder.

Isaksen la mandag fram et svært solid resultat for 2012. Bunnlinjen før finanskostnader og skatt ble på nær 1,2 milliarder kroner, en oppgang fra 423 millioner kroner. Han understreket at overskuddet går rett til satsing på nye tog og busser.

Regjeringen har uttalt at de ser på jernbanen som et naturlig monopol i Norge på grunn av store faste kostnader. Samferdselsdepartementet vil jobbe for å finne et kompromiss med EUs jernbanepakke, for å unngå konkurranseutsetting.

Godstransporten på norske skinneganger ble konkurranseutsatt i 2007.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.