Han er snart klar med årets Operafestuker, som starter 8. februar og varer til 24. februar – midt i verste sildetida. I år er det to fullskala operaoppsetninger, «Tosca» og «Orfeus» som topper programmet. I tillegg kommer Riksteatret med «Tolvskillingsoperaen», det skal være opera på Sundbåten, i Lossiusgården, jazzopera, på pubene og i sentrum. For bare å nevne noe.

Et under
Det er et under at noe slikt går an i en by med knapt 20.000 innbyggere, men Kristiansund har faktisk vært operaby helt siden Edvard Fliflet Bræins dager. Det startet i 1928. Fra 1971 har det vært årlige operaoppsetninger. Fra 1991 utviklet det seg til operafestuker med to likeverdige hovedproduksjoner.

Litt av et under er det også at det fremføres opera på den samme scenen i dag som før krigen.

– Scenen er så liten at Riksteatret vanligvis reiser forbi Kristiansund, men skreddersydd opera går med et nødskrik, sier operasjef Thomas Chr. Thomassen.

Det er operasjef Thomassens debut i år. Han står oppført med tittelen sivilingeniør i telefonkatalogen og har arbeidet med olje og geologi i mange år. Og så har han i tillegg vært mangeårig styreleder i Kristiansund-operaen.

Dårlig råd
Thomassen medgir at han gjerne skulle ønske seg en ny operasal i byen, gjerne i form av et kulturhus. Det vil koste rundt 200 millioner kroner. Pengene finnes ikke. Nå arbeides det i retning av å rehabilitere og bygge ut gamle «Festiviteten», som er dagens operahus. En gammel bygning som sikkert aldri blir helt tilfredsstillende til formålet, men som inneholder mye historie og atmosfære. Prislappen vil bli den halve.

– Noe må gjøres, og det raskt. I dag drives det på dispensasjoner både i forhold til arbeidsmiljø og brannsikkerhet, sier Thomassen.

Mye av Kristiansunds kulturliv er bygd opp rundt Operaen. Samtidig er den blitt en liten bedrift med 31 på lønningslisten. I tillegg kommer det forsterkninger fra Oslo hvert eneste år. Budsjettet i år er på 21 millioner kroner.

Proffer og amatører
Det spesielle med Kristiansund-operaen er at den skapes av profesjonelle skuespillere, sangere og musikere sammen med amatører både foran, på og bak scenen. Det er hundrevis av dansere, musikere, sangere, skuespillere, servitører, frisører og andre som stiller frivillig opp når det er Operafestuker.

Sopranen Eli Kristin Hagen har hovedrollen som Euridice i «Orfeus». Hun er fast ansatt på Den Norske Opera fra 1. mars og skal synge i åpningsforestillingen «Jorden rundt på 80 dager». Hun synes det er fantastisk å komme til Kristiansund. Engasjementet rundt Operafestukene liker hun godt.

– Men byen hadde tjent på å satse på et nytt kulturbygg, sier hun til NTB.

Tenoren Nils Harald Sødal, som har hovedrollen som Mario Cacaradossi i «Tosca», er i Kristiansund for sjette gang. Også han er betatt av entusiasmen.

– Og så er det en trivelig by, legger han til.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.