Dagens Næringsliv har tidligere omtalt at prisen på teknologisenteret på Mongstad (TCM) har gått fra de første anslagene på 700 millioner kroner, og opp til 5,1 milliarder kroner.

Olje- og energiminister Terje Riis-Johansen har gang på gang forsikret at økningene vært helt nødvendige.

DN sitter imidlertid på dokumentasjon på at det ikke er tilfelle for den største kontrakten på TCM - Aker Clean Carbons aminanlegg.

Da prisen for aminanlegget på teknologisenteret gikk i taket, foreslo Aker Clean Carbon sparetiltak på opptil 100 millioner kroner uten at det ville fått konsekvenser for nytte- og bruksverdien av teknologisenteret.

Terje Riis-Johansen ble informert, men lot staten si nei til forslaget.

-Jeg liker store anlegg, sa Riis-Johansen til DN etter omvisningen på Mongstad fredag. Teknologisenteret (TCM), som olje- og energiministeren åpnet administrasjonsdelen av, er på størrelse med 11 fotballbaner.

Kun Rolls-Royce - ikke Volvo
En av DNs kilder som kjenner byggeprosessen svært godt, har på bakgrunn av prosessen rundt ACCs kontrakt konkludert med at Statoil og Gassnova ikke vil ha noe annet enn en Rolls-Royce stående på deres tomt selv om en fullt brukbar Volvo kunne gjort jobben. Det avviser Riis-Johansen.

DN har snakket med flere kilder som har inngående kjennskap til den kompliserte byggeprosessen. På grunn av statens nei til kostnadskutt setter de store spørsmålstegn ved statens kostnadsstyring på teknologisenteret og mener det kan forklare årsaken til at hele senteret er blitt så dyrt.

Må se på helheten

På spørsmål fra DN om hvorfor si nei til et forslag som kan kutte kostnadene med 100 millioner og samtidig opprettholde brukerverdien av prosjektet, svarer Terje Riis-Johansen:

- Det går ikke an å snakke om slike summer uten å sette seg ned å se på de teknologiske løsningene. Det går ikke an å diskutere slike summer uten å se på helheten

- Ser du faren ved at fordi staten tar regningen, så vil Statoil alltid ha interesse av å sette en Rolls-Royce på tomta, mens det hadde vært bra nok med en Volvo?

- Det er ikke tvil om at det er en veldig stor utfordring å jobbe industri og myndigheter sammen. Det er derfor Gass-nova ble startet som selskap, for at vi som eiere kunne matche deres kompetanse, sier olje- og energiministeren til Dagens Næringsliv.

- Helt andre sikkerhetskrav
Styreleder for testsenteret på Mongstad og leder av Gassnova, Bjørn-Erik Haugan, forsvarer alle kostnadsøkningene.

- Det stilles helt andre dimensjoneringskrav og helt andre sikkerhetskrav når man skal jobbe på et varmt raffineri. ACC hadde forslag om besparelser, men vi må forholde oss til at vi er på et olje- og gassanlegg og at vi må jobbe etter de standardene som gjelder for det, sier Haugan til DN.

Les også: Prisøkning fra 700 millioner til 5,1 milliarder: <b>Stoltenberg: - Noe dyrere</b>

<b>Vil lokke brasilianere og kinesere til Mongstad</b>
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.