Utdelingen av 6 millioner kroner til Tschudi Shipping Company i 2008 ble ikke utlyst offentlig. Det reagerer en av rederiets konkurrenter på.

Eimskip-CTG er det eneste norske firmaet som driver regelmessig frakttransport fra Finnmark til Murmansk, og nå reagerer de på at Tschudi Shipping Company har fått UD-midler de ikke ante det var mulig å søke på, skriver Aftenposten.

– Vi forholder oss til Barentssekretariatet og deres nettportal. Alle næringsutøvere i nordområdene og Murmansk følger med på denne portalen. Her er det etablerte søkerutiner. Skal UD nå oss, må de bruke denne, sier Russland-sjef i Eimskip, Trond Lorentzen.

– Kan ha vært konkurransevridende
Han mener at det er relevant å spørre om Statens økonomireglement ble fulgt ved tildelingen i 2008 siden han som sentral aktør ikke fikk med seg at det var en pott å søke midler fra. Han mener støtten kan være konkurransevridende.

Jonas Gahr Støres barndomsvenn Felix Tschudi fikk i 2008 midler fra tilskuddsordningen Barents 2020 til sin stiftelse Senter for nordområdelogistikk der hans rederi Tschudi Shipping Company er sterkt involvert.

I Utenriksdepartementets retningslinjer for hvordan en tilskuddsordning skal kunngjøres, heter det blant annet at offentliggjøringen skal foretas på en slik måte at hele målgruppen for kunngjøringen nås.

UD bekrefter overfor Aftenposten at så ikke var tilfelle i forbindelse med utdelingen i 2008. Den som ville ha støtte, måtte ha lest enten statsbudsjettet, en offentlig utredning eller utenriksministerens taler for å få med seg at midlene eksisterte. Først i 2009 ble tilskuddsordningen gjort ordentlig kjent.

Kirkenes-ordfører kritisk
I Dagbladet torsdag går ordfører i Kirkenes Cecilie Hansen (Sp) ut og sier hun føler seg overkjørt etter at regjeringen i Nasjonal Transportplan (NTP) skriver at ny innfartsåre til Kirkenes vil bli prioritert dersom veien legges til et industriområde kalt Slambanken. Dette området er kjøpt opp og eies nå av Felix Tschudi.

– Vi synes det var spesielt at det allerede var bestemt hvor innfartsåren skulle gå og føler det som embetsverket har gått over hodene på oss. Vi er i en prosess der vi ser på flere alternativer til innfartsårer til Kirkenes. I NTP så står det at det kan hende vi blir prioritert, men det forutsettes at veien skal gå via Slambanken. Det er en veldig sterk føring, men vi har ikke bestemt oss for hvor vi vil at innfartsåren skal gå, sier hun.

Vanlig saksgang tilsier at kommunestyret kommer fram til hvilket alternativ som er ønsket, før den sendes videre på statsrådsnivå.

Les også: Flere avsløringer om Støre og Tschudi

<b>Ga UD-millioner til Støre-bekjents stiftelse</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.