Elektronikkgiganten Samsungs netto-overskudd falt nesten 20 prosent i andre kvartal fra samme periode ifjor, til tross for at markedet for smarttelefoner fortsetter å vokse.

Hovedårsaken er sterkere konkurranse, først og fremst fra kinesiske lavprisprodusenter av smarttelefoner, samt sterkere sør-koreansk valuta, skriver di.se.

Samsungs nettooverskudd i kvartalet endte på 6,25 billioner won (cirka 38 milliarder kroner), mens omsetningen falt 8,9 prosent til 52 billioner won (cirka 320 milliarder kroner).

Billigmodeller stjeler markedsandeler

Ifølge ny statistikk fra analyselskapet IDC for andre kvartal økte leveransene av smarte mobiltelefoner med 23,1 prosent sammenlignet med samme kvartal ifjor, skriver svd.se.

Totalt kom det 295,3 millioner nye telefoner ut på markedet i andre kvartal.

Mye av veksten kommer fra de billige modellene fra kinesiske produsenter som Huawei og Lenovo som økte sitt salg med henholdsvis 95,1 og 38,7 prosent.

Samsungs markedsandel for smarttelefoner falt til 25 prosent i andre kvartal, fra i overkant av 32 prosent ett år tidligere.

Les også: Asia i dag: Samsung møter veggen

Skal bli større enn Apple  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.